• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Malmöduo bakom Wendy & Peter Pan

Råkurr
Råkurr. Wendy ger piraterna Smee och Starkey en match. I rollerna Ann-Sofie Andersson Kern, Nina Jemth och Stina von Sydow.

 

”Vi gjorde scenerierna med dockor först”

 

”Men boken handlar ju om Wendy”. Malmöbaserade duon Pelle Öhlund och Nina Jemth fick i uppdrag att göra familjeteater om Peter Pan. Arbetsprocessen förde berättelsen på kända och okända vägar. Unga lokala cirkusartister ska ge föreställningen rätt magi.

– Johan Celander ringde och frågade om vi ville göra en föreställning om Peter Pan för Östgötateatern. Han måste ha hört att vi jobbar lite annorlunda med vår grund i varieté och nycirkus, gränsöverskridande scenkonst.

Skådespelaren Nina Jemth är fortfarande sminkad som piraten Smee med smalt hakskägg och spetsar på skjortan. Tillsammans med partnern Pelle Öhlund har hon skrivit manus, regisserat och står även på scenen i Östgötateaterns kommande familjeföreställning Wendy & Peter Pan.

– Min yrkesidentitet är först och främst skådespelarens, kommenterar hon sin roll.

 

Nina Jemth
– Det ska bli ett stort teaterkalas med massor av grejer och artister, utlovar Smee. Bakom sminket finns Nina Jemth som skriver, regisserar och spelar – helheten i arbetsprocessen är viktig.

 

Nina Jemth och Pelle Öhlund hade Disneys filmbilder i huvudet men när de började läsa J. M. Barries roman från 1911 upptäckte de nya djup. Som att boken egentligen handlar om Wendy, på svenska har hon kallats Lena, som står på kanten mellan barndom och vuxenvärlden.

– Wendy är i en pressad situation där klocktiden råder. När Peter Pan dyker upp står han för en annan energi och kraft fylld av kreativitet, fantasi och drömmar, berättar Pelle Öhlund.

Arbetsprocessen är viktig för Nina Jemth och Pelle Öhlund, den måste få ta sin tid. Skrivandet och det förberedande regiarbetet skedde på hemmaplan.

– Vi gjorde scenerierna med dockor först, säger Nina.

Inte långt från filmens storyboard, som ser ut som serieteckningar, fast tvärtom. De filmar gärna sina dockscenerier.

Väl förberedda mötte regissörsparet ensemblen som utöver Östgötateaterns skådespelare utökades med handplockade cirkusartister. Det är såväl professionella cirkusartister som unga amatörer från Norrköpings två stora cirkusföreningar Norrköpings ungdomscirkus och Norrköpings Cirkus & Varieté.

– Det är väldigt lärorikt, tycker Tuva Fyrh som är särskilt duktig på volter och akrobatik. Kul med en regissör.

– De säger att ”det här vill vi se” och så får vi lösa det, fortsätter Jessica Leiby Weslien som specialiserat sig på kautschuk.

Båda strör lovord över cirkusartisten Magali Bancel som stöttar och ger tips. Att utveckla skådespeleriet är också roligt, de spelar förlorade barn, sjöjungfrur och fåglar. Och kanske har inblicken i scenarbetet väckt drömmen om att kunna leva på det som varit en fritidssysselsättning.

– Jag har inte vågat tro på det för min del tidigare men nu! säger Jessica Leiby Weslien.

 

Kapten Krok segrar över Peter Pan
– Kapten Krook, det är en fin kille, tycker piraterna om sin ledare. Här är Krok (Patrik Voight) på väg att segra över Peter Pan (Krister Kern).

 

Vi får se två scener, i den ena väcks Wendy till liv och prövar att flyga med hjälp av Peter Pan, teaterteknik och kanske en smula magi. Ann-Sofie Andersson Kern spelar Wendy medan Krister Kern gestaltar Peter Pan.

I den andra scenen ser vi hederligt svärdfäktande mellan Peter Pan och Kapten Krok, kreerad av Patrik Voight, och ett rejält nappatag där Wendy kämpar med två pirater, spelade av Nina Jemth och Stina von Sydow. Utformningen och musiken påminner om gamla matinérullar från stumfilmens tid. Det är just vad kompositören Jan-Erik Sääf eftersträvat till den scenen.

– Jag är inspirerad av fransk filmmusik, minimalistisk musik som jag orkestrerar. Det är som att jag har ett antal legobitar av teman och instrument och bygger och bygger om med dem, beskriver Jan-Erik Sääf.

Flera av instrumenten har han spelat in själv, olika stråkinstrument, piano och dragspel. I datorn har han arbetat vidare – ”för att det ska låta levande”.

Premiär för Wendy & Peter Pan på fredag.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Sven Åke Molund

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

STORA TEATERN Norrköping

18 december 2015 – 17 januari 2016

STORA TEATERN Linköping

1 april – 14 maj 2016

Wendy & Peter Pan
Familjeteater
Av: Nina Jemth och Pelle Öhlund
fritt efter J. M. Barries roman Peter Pan och Wendy
Regi: Pelle Öhlund och Nina Jemth
Scenografi och kostym: Magnus Möllerstedt
Biträdande scenograf: Paul Garbers
Musik: Jan-Erik Sääf
Ljusdesign: Pär Krantz
Ljuddesign: Björn Andersson
Mask och peruk: Anna Andersson
Projektioner: Signe Krogh
Cirkuskoreografi: Magali Bancel
Flygkoreografi: Mattias Lindström
Stagefighting: Janne Lindqvist
Prod: Östgötateatern

SKÅDESPELARE/CIRKUSARTISTER
Ann-Sofie Andersson Kern, Krister Kern
Stina von Sydow, Patrik Voight
Tobias Almborg, Gustaf Appelberg
Magali Bancel, Willy Boholm
Nina Jemth, Luiza Stanescu
Therése Angleflod, Mattias Lindström
Mikael Lindström, Hedvig Brodén, Karin Brodén
Lag lila: Jessica Leiby Weslien, Tuva Fyrk, Lisa Orraryd, Victoria Svensson och Amelia Ackeryd
Lag orange: Ali Asghar Khavari, Lovisa Wengerzink, Hedda Celander, Elin Sander och Lovisa Lager

LÄNKAR
Varietéteatern Barbès hemsida
Östgötateatern hemsida Facebook Wendy & Peter Pan YouTube

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Malmöduo bakom Wendy & Peter Pan

  1. Pingback: Drivande Wendy är både tuff och nyfiken (recension) – KULTURSIDAN.nu