• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Frän solo-cello med Chrichan Larson (recension)

Solo-cello
Stallbacke. Chrichan Larson hämtade ljudkombinationer utöver det vanliga i sin cello.

 

Virtuos introduktion till modernismen

 

Lekfull lektion i modern musik. Virtuose cellisten Chrichan Larson bjöd på fyra verk från 1960-talet i årets minsta kammarkonsert Solo-cello inom ramen för Östergötlands Musikdagar. Kreativa effekter och säregna klanger hördes.

Föreningen Annan Musik var medarrangör för konserten som hölls i Harlekinen på Norrköpings Konstmuseum på tisdagskvällen.

Chrichan Larson gav oss en lektion i modern musik, vilket i den ”klassiska” världen brukar betyda musik efter Andra världskriget. Ingen vettig person utanför P2 säger väl ”konstmusik” eller ”seriös musik”, det här är tvärtom ganska lekfullt men inte direkt lätt.

 

Solo-cello – Chrichan Larson
Nyck. Inte bara tonsättaren Penderecki sökte efter musikens nya uttryck. Det gällde alla fyra tonsättare vars 1960-talsverk Chrichan Larson presenterade under konserten.

 

Morthenson har skrivit Wechselspiel, en serie ”mellanspel” med omväxlande mer klassiskt spel och gitarrliknande effekter. Zimmerman har i Sonate skrivit en fantasi över BACH, vilket här främst betyder tonerna b, a, c och h, något som bland andra Schumann tidigare har gjort. Snabba virtuosa effekter och kontraster mellan höga, låga, svaga och starka toner är kännetecknande.

Hos Pendereckis Capriccio (nyck), finns en blandning av extrema effekter och fragment med olika klangfärger. Ibland hör man en antydan till ”vanliga” melodier, traditionella ackord blandas med rena toner.

I Xenakis Nomos hör vi 24 sekvenser och mycket polyfoni (flerstämmighet) à la Bach. Stycket krävde att man stämde om cellon mellan varven, det var faktiskt ibland svårt att skilja dessa omstämningar från själva stycket (!)

Många häftiga, kreativa effekter blandades med säregna klanger. Larsons spel var förbluffande virtuost och gav en frän introduktion till lite av den moderna klassiska musiken.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

HARLEKINEN, KONSTMUSEET Norrköping

16 augusti 2016
Solo-cello
Chrichan Larson

Konsert
Arr: Östergötlands Musikdagar och föreningen Annan Musik

PROGRAM
Wechselspiel I av Jan W Morthenson
Sonate av Berndt Alois Zimmermann
Capriccio av Krszytof Penderecki
Nomos av Iannis Xenakis

LÄNKAR
Chrichan Larson info
Föreningen Annan Musik hemsida Facebook
Östergötlands Musikdagar hemsida Facebook FB-evenemang
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook
Kristin Amparo och Joel Lyssarides trio recension Kultursidan.nu 17/8 2016
Vad har du i tratten? på Konstmuseet recension Kultursidan.nu 16/8 2016
Stark och hög inledning på Musikdagarna recension Kultursidan.nu 15/8 2016
Musikdagarna hyllar Otto Freudenthal reportage Kultursidan.nu 12/8 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Frän solo-cello med Chrichan Larson (recension)

  1. Pingback: MA uruppförde Swärds Lightship 11/5/55 (recension) – KULTURSIDAN.nu