• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Spanska Julieta snyggt avslut på Flimmer (recension)

Julieta
Vacker, vackrare, vackrast. Almodóvars Julieta har ett otroligt snyggt bildspråk.

 

Ett fotografi i perfekta trasiga bitar

 

Öppnar upp tårkanalerna. Spanska filmen Julieta är ett svart drama om sorg, skuld och saknad som sätter sig i vägen för både familjerelationer och kärlek. Tajt och konstnärligt berättat.

Julieta, av stjärnregissören Pedro Almodóvar, hade Sverigepremiär och var samtidigt officiell avslutningsfilm för Norrköpings filmfestival Flimmer.

Den spanske stjärnregissören Pedro Almodóvars film Julieta har ett otroligt snyggt bildspråk. Nästan varje bild skulle fungera som ett mycket vackert fristående foto, kanske att hänga på en vägg – eller att ha som skrivbordsunderlägg på datorn.

”Tack för att du låter mig slippa åldras ensam”, säger Lorenzo (Darío Grandinetti) till huvudpersonen Julieta som i medelåldersversion spelas av Emma Suárez. ”Det är du som inte lämnar mig”, svarar hon. De kysser varandra vid en bokhylla och planerar en flytt till Portugal. Julieta vill helst inte komma tillbaka till Madrid alls, säger hon.

Men det förändras snabbt. Av en slump träffar hon på sin dotters barndomsvän – och det är något som inte stämmer. Barndomsvännen jobbar på modetidningen Vouge, vilket knappast blir någon överraskning för mig som tittare – hon är moderiktigt klädd och andas framgång.

Hur är det med Julieta, då? Plötsligt går liksom luften ur henne. Hon får veta att barndomsvännen nyligen träffat hennes dotter, Antía, som nu har tre barn. Tre barn. Julieta vill inte längre flytta från Madrid. Men hon förklarar inte för Lorenzo, han vet inte sanningen om hennes förflutna.

Här blir det en aning fånigt och filmiskt orealistiskt. Lorenzo börjar förfölja Julieta bakom gatuhörn, knappast diskret. Och i sin ensamhet tar hon fram ett gammalt sönderrivet foto, givetvis i perfekta trasiga bitar som går att sätta ihop igen. På fotot är det hon själv med sin dotter, Antía – filmens andra huvudperson.

Först får jag intrycket att Julieta själv har sagt upp kontakten med dottern, varför skulle hon annars dölja henne för Lorenzo? Men i det tillbakablickande brevskrivandet tar en annan berättelse snart form. Den börjar där hon träffade Antías pappa – på ett tåg.

Adriana Ugarte som fick sitt breda genombrott i Spanien med tv-serierna La Señora (2008–2010) och El tiempo entre costuras (2013–2014) spelar den yngre Julieta, som på tåget är 25 år gammal. Hon är vacker så man nästan tappar andan, vilket en äldre herre också verkar tycka. Kommer han att bli Antías pappa? Nej. Men tågresan blir ändå början på en kärleksberättelse – och en stark rädsla för separation.

Tidigt i filmen sätts en mystisk, lite obehaglig stämning. Med Antías pappa, den snygge Xoan (Daniel Grao) tar en annan känsla vid. Han är visserligen gift när han träffar Julieta, men de blir båda upp över öronen förälskade. Så går han att lita på? Vem går att lita på?

Julieta är baserad på nobelpristagaren Alice Munros tre noveller ”Chance”, ”Soon” och ”Silence” i boken Runaway (2004). Det är Pedro Almodóvars tjugoförsta film och den har visats i Cannes. Nu blev den även avslutningsfilm i Flimmer Filmfestival – ett mycket bra val.

På mig öppnade den upp tårkanalerna och de lite fånigare inslagen köpte jag ändå som del av det konstnärliga greppet. Samtliga skådespelare var både bildsköna och duktiga på att finstämt uttrycka känslor. Intresset behöll jag ända till slutet, jag skulle säga 5/5 – en mycket bra film!

© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Julieta

CNEMA Norrköping

30 september – 9 oktober 2016
Norrköpings filmfestival Flimmer
86 filmvisningar, spelfilmer, kortfilmspaket, dansfilmer, filmsamtal
samt Filmquiz, Guldsvanen, Filmbranschdag, Flimmerfest
Arr: Filmföreningen Flimmer

9 oktober 2016
Julieta
Romantiskt drama
Regi: Pedro Almodóvar
Spanien 2016

LÄNKAR
Julieta  imdb
Filmföreningen Flimmer hemsida Facebook Filmfestival
Allens Café Society är vacker men inte bra recension Kultursidan.nu 6/10 2016
Reality-tv kommer till byn i The Wonders recension Kultursidan.nu 6/10 2016
Döless vampyr suckar på Freuds soffa recension Kultursidan.nu 5/10 2016
Dokumentärfilm om lyckat teaterprojekt recension Kultursidan.nu 3/10 2016
Starka Jätten inledde filmfestivalen recension Kultursidan.nu 2/10 2016
Norrköpings filmfestival tar plats i staden reportage Kultursidan.nu 29/9 2016
Från romantik till skräck på Flimmer krönika Kultursidan.nu 27/9 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.