• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Georg Riedels musik frälste på Crescendo (recension)


Basgrepp. Efter paus tog Georg Riedel över kontrabasen. Han solon skänkte mörk mystik till i övrigt lätta och luftiga stycken.

 

”I barnmusiken fick man skriva vackert”

 

RECENSION/NORRKÖPING Signerat Riedel. Östgötabandet spelade bara musik av Georg Riedel på Crescendo på måndagskvällen, mycket skrivet direkt för den professionella jazzgruppen. The Man Himself berättade om låtarna mellan varven. Sedan grep han kontrabasen.

En efter en går sjumannabandet upp på scenen. In kommer The Man Himself. Georg Riedel, som skrivit musik speciellt för Östgötabandet ikväll. Konserten ingår i Östergötlands Musikdagar, en vecka fylld av musik av olika slag.

Hans Åkesson räknar: 1,2,3… och till tonerna av A Short Story är man som i Woody Allens Manhattan.

Riedel går upp på scenen som konferencier flera gånger under kvällen. Han berättar lite kort om hur han fick förfrågan om att specialskriva för fyrblåsorkestern Östgötabandet.

– Jag hade skrivit för fyra-fem blås tidigare, men det var många år sedan. Ledningen blev nästan tokiga på mig för jag skickade nya låtar till dem nästan varje dag.

Bandet spelar Channa som är tillägnad Riedels yngsta dotter.

 

Glänsande bleckblås
Bleckglans. Östgötabandet är en professionell jazzgrupp inom ramen för Östgötamusiken.

 

Konserten är bokstavligen en musikalisk resa. Tonerna vandrar ut i lokalen och detsamma gör tankarna. Promenader på gator i t ex New York och Paris. Filmer som spelas upp i huvudet med soundtrack från Östgötabandet.

Som Hyllning till månen, en skämtsam titel påhittad för stunden. En flanerarlåt. En stadspromenad en tidig morgon. Lugnt och stilla med en romantisk känsla.

Först lunkande med Pelle Anelid, Hans Åkesson, Lars Sehlstedt och Lars Hedlund på blås.
Niklas Hakegård hoppar in med pianot och både ton och tempo höjs. Nu börjar folk vakna till och gatorna fylls av liv i den imaginära staden. Så fortsätter det i en rasande fart tills kvällen kommer och allt åter blir lugnt.

Följt av Karusell, en naivistisk låt enligt Riedel själv.

– När jag spelade avantgardemusik på 60-talet kunde jag inte skriva melodier, för det tyckte man blev konstigt inom jazzen då. Jag ville gärna skriva vackra melodier och det var det som lockade över mig till barnmusiken, för där fick man göra det.

Georg Riedel har en lång karriär bakom sig som musiker och kompositör med ett brett spektrum. Från jazz till konstmusik, barnvisor och filmmusik. Till de två sistnämnda är han känd för musiken till filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker om Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn.

Östgötabandet är fullblodsproffs ut i fingerspetsarna, de är tighta på scenen och fulla av spellust. Lekfullt arrangemang och stor variationsrikedom. Hela tiden sitter Riedel vid sidan av, tittar och lyssnar.

 

Signerat Riedel
Stämning. Välfyllt på Crescendo med stolar på sidorna och in i bakre rummet när Östgötabandet spelade Georg Riedels musik.

 

Efter paus kommer Riedel åter upp på scen och ställer sig denna gång bakom kontrabasen.

– En annan stor inspirationskälla för mig, förutom folkmusiken (som flera av kvällens låtar influeras av), är Duke Ellington. Jag skrev två låtar som en hyllning till honom.

Här visar Riedel prov på sin egen skicklighet som musiker med bas-solon som skänker en sorts mörk mystik till de i övrigt luftiga och lätta styckena. Kvällen fortskrider i samma häftiga och bildskapande anda.

– Orkar ni med ett extranummer?, frågar Riedel.
Han får ett rungande, JA! till svar.

– Den här tror jag att ni känner igen, ni får försöka gissa! Får se om ni är smartare än en femteklassare.

Bandet avslutar med en skön version av Alla vi barn i Bullerbyn.

Jag går hemåt i augustikvällen med en tanke: Jazz är coolt! Jag har fått se de stora grabbarna arbeta och fått en inblick i hur det kan kännas i en rökig jazzklubb. Lyssnar inte ofta på jazz, men ikväll är jag frälst!

© Text: Anton K Augustsson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

CRESCENDO Norrköping

14 augusti 2017
Signerat Riedel
Arr: Östergötlands musikdagar och Östgötamusiken

MEDVERKANDE
Georg Riedel
Östgötabandet

Även i Linköping 15/8
och Valö festplats, Kinda 18/8

LÄNKAR
Georg Riedel Wikipedia
Östgötamusiken hemsida Facebook Östgötabandet
Östergötlands Musikdagar hemsida Facebook FB-evenemang
Lekfull blåssaga med Musikplåstret recension Kultursidan.nu 15/8 2017
Bedårande inledning på Musikdagarna recension Kultursidan.nu 13/8 2017
Östergötlands Musikdagar tar sig ton reportage Kultursidan.nu 6/8 2017

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.