• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ho’ ska heta Helga om Moas barndom


Nyfikna. Helga, Betty och Mimmi är tre barn i Vårdnässpelens uppsättning Ho’ ska heta Helga som gästspelar i kulturkvarteret Hallarna i helgen.

 

Nyskriven pjäs om Moa Martinsons tidiga år

 

NORRKÖPING Men varifrån kom hon då, hon som blev Moa? En lördag i början av oktober fylldes Industrilandskapet åter av textilarbetare för en filminspelning om Moa Martinsons liv.

I helgen gästspelar Vårdnässpelen med bygdespelet Ho’ ska heta Helga, om Moas födelse och barndom i kulturkvarteret Hallarna. Filmaren Maj Wechselman lånade flera scener från den hyllade föreställningen när hon visade en trailer för att locka ”surbullar” till sin filminspelning. Nu kommer den alltså hit.

Det är en nyskriven pjäs med helt nyskriven musik. Pjäsen för fram relativt okänd kunskap om och ett nytt perspektiv kring en av Sveriges mest betydelsefulla kvinnliga författare, Moa Martinson. Moas födelse och tidiga barndom innan hennes mor flyttade till Norrköping.

Liksom i författarens livsverk finns ett tydligt kvinnoperspektiv i pjäsen där en fattig kvinnas utsatthet skildras, kvinnan ”ska veta sin plats” och känna skam för sin oäkta avkomma. Men Moas mor, Kristina väljer att gå sin egen väg, både genom att bryta rådande normer i vardagen, och genom att fatta ett eget och större livsbeslut.

 

Teaterensemblen
Uppställning. Teaterensemblen samlad för gruppfotografering.

 

Vårdnässpelen har en övervägande del kvinnor i de ledande positionerna och så även i denna produktion. Maria Winroth har skrivit manus tillsammans med Jonna Nyberg och är även producent. Tonsättaren Lina Järnegard, från Östergötland, men nu verksam framför allt i Göteborg, har skrivit körmusik som framförs av Akademiska damkören Linnea (på scenen 20 kvinnor). Utöver damkören finnas 15 skådespelare samt en orkester, ledd av Johan Gertz med flöjt, gitarr, dragspel, fiol och slagverk.

Statens kulturråd har stöttat tonsättarens medverkan i projektet med ett bidrag på 70.000 kronor.

Att det är en professionellt ledd satsning märks också genom regissörerna Ashkan Ghods och Karin Mårtenson. Det är Ashkan Ghods, känd från Östgötateatern men som nu arbetar i Göteborg, som regisserade den hyllade uppsättningen av musikalen Annie i Österbymo hösten 2016.

Även Ho’ ska heta Helga som spelades i Bjärka Säby, Moas födelsetrakter, för snart två veckor sedan har fått goda recensioner.

Den kommande helgen följer uppsättningen Moa i spåren till Norrköping och spelar i kulturkvarteret Hallarna, det kvarter där mor Kristina fick arbete som väverska.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Vårdnässpelen

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

28 oktober 2017
Ho’ ska heta Helga

Manus: Maria Winroth och Jonna Nyberg
Regi: Ashkan Ghods och Karin Mårtenson
Musik: Lina Järnegard och Johan Gertz
Producent: Maria Winroth

MEDVERKANDE
Kör: Den akademiska damkören Linnea

Musiker: Johan Gertz: dirigent, gitarr, Rakel Fagius: sång, blockflöjt, Alva Fagius: dragspel, Wladimir Aristegui: slagverk, Lisa Hellsten: fiol.

Skådespelare: Sofia Gregersen, Ludde Uvenberg, Birgith Andersson, Pauline Ärlebäck, Birgitta Thorslund, Helen Carlsson, Anders Hellmér, Cecilia Björk, Olof Näslund, Kicki Kjellberg, Björn Phil, Malin Moldvik, Gunnel Asklund, Vilma Nyberg, Tuva-Li Winroth och Ellen Fagius

LÄNKAR
Moa Martinson Wikipedia  Sällskapet
Vårdnässpelen hemsida Facebook recension/corren.se
Statera i Maj Wechselmanns Moa-film reportage Kultursidan.nu 16/8 2017
På vandring i Moa Martinsons barndom reportage Kultursidan.nu 5/4 2015

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Ho’ ska heta Helga om Moas barndom

  1. Pingback: Moas mor en stark Kristina på TBg34 (recension) – KULTURSIDAN.nu