• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Christer Paleologos på Galleri Kronan


Aningar. Himlar, landskap och en oljeblänkande vattenpöl. Christer Paleologos håller sig till ett återhållsamt färgspel i sin utställning på Galleri Kronan. Här redovisar han ett mycket prövande förhållningssätt till sitt måleri.

 

”Jag vill vara fri att sätta dit färgen”

 

NORRKÖPING Omstart. Christer Paleologos är porträttmålaren som klev av. Nu har han klivit på igen, med ett nytt sätt att se på motivet. Utställningen på Galleri Kronan är en rapport från mellanrummet, en plats för att träna öga-pensel-hand.

Christer Paleologos är född och uppvuxen i Norrköping, bosatt i Stockholm. Konstnärsbanan inleddes i Östgötateaterns verkstäder under tidigt 1990-tal. I början av 2000-talet utbildade han sig vidare, på målarskola och därefter Kungliga Konsthögskolan där han tog sin master 2007.

Genom åren har han då och då ställt ut i Norrköping, senast på Galleri Dag Andersson 2011, där han och andra medkonstnärer lät sig inspireras av en barntecknings mönster.

Färg utan form Form utan innehåll Tomma gester är den långa utställningstiteln. Med andra ord startar Christer Paleologos måleri på det nakna golvet.

– Jag har velat komma bort från resultattänkandet. I stället är det görandet som är det viktiga, förklarar Christer Paleologos som bestämde sig för att göra det så enkelt som möjligt. Jag har inte tänkt på storlekar, köpt färdigmålade pannåer och dukar.

Att fylla tre rum är en utmaning, även för den som inte vill låta sig utmanas, inte vill tävla. Färgerna har i mångt och mycket fått styra. I de mindre rummen är verken mindre. I största rummet hänger stora dukar med anslag av rymd.

 

Christer Paleologos – Utsikt
Utsikt. Målningen har en rollad ytstryktur i sitt enda lager. Detaljbild finns i bildpaketet nedan.

 

En nära granskning visar hur penseltekniken skiftar i de svagt nyanserade färgskiftningarna. Utsikt är rollad, vilket ger ett minimalistiskt skuggspel, andra ytor går mellan kraftigt pastost i Vattenpöl till så slätt att handens arbete nästan inte märks i Färgstruktur.

Flera målningar visar prov på testade penseldrag, korta, ganska korta, längre. Ett måleriets grundforskning. Konstnären håller sig till ett lager färg, ett spel mellan den platta ytan och färgen.

I entrérummet hänger också 49 days, en komposition av akvareller i A4-format, ett gråblått skimmer. Det krävs ett avstånd för att uppfatta motivet – vågblänk.

– Förlagan är ett foto som jag målat av bit för bit.

Där finns en gråbeigemelerad monokrom målning, men så enkelt som att göra en ”Malevitj” – monokromernas mästare – är det inte. För där finns flera avmålningar av både den målningen och en snarlik.

Strax utanför rummet hänger en liten avbildning, en av två favoriter som hänger tillsammans, den nedre en ortografiskt (platt, utan djup och centralperspektiv) målad tvättsvamp.

 

Christer Paleologos
I väntan på hängning. Palett, Höstlöv, Converse och Pall. Allt kan målas av, och målas på. I utställningen hänger en plastkasse, Påse, med färg på.

 

– De där är för färgglada för att vara jag egentligen, kommenterar Christer Paleologos en serie små målningar som fortfarande står på golvet när vi träffas. Det är avmålningar av lite av varje som ska upp på väggen i den lilla hallen. Ett par sneakers, höstlöv, en pall. En palett med lysande färger är uppenbarligen inte hans men så delar han ateljé med några andra konstnärer.

– Jag vill öva och hitta ett lättsamt arbetssätt i ateljén. Små betraktelser.

I lilla rummet ut mot gatan är fler små stilleben. Jag hittar maskeringstejp som nästan lyfts upp från pannåytan.

Avmålningarna kanske är det tydligaste tecknet på omstarten. Att träna ögat-penseln-handen, att måla utan att tänka. Instinktivt.

– Jag vill vara lika fri att sätta dit färgen som att skissa med blyerts.

 

Christer Paleologos
Rullar, Hushållspapper, Kontakt. Till Hushållpapper finns en detaljbild i bildpaketet nedan som visar korta, kraftfulla penseldrag.

 

Himmelsrymder, regnbågsaning och en hushållspappersrulle. Självklart målningar i egen rätt. Men måleriet har en riktning – tillbaka till porträttmåleriet han ägnade sig åt under en lång period men på en helt annan nivå. Att måla porträtt efter fotoförlaga är det definitivt slut med.

– Jag går som katten kring het gröt, säger Christer Paleologos och bläddrar fram ett dubbelporträtt i mobilen. Hon med en öppen bok i knät, han med armen vilande mot en stängd bok.

– De kom en tisdagkväll i veckan i ett halvår. Ibland hon, ibland han, ibland båda.

Ett porträtt finns med på utställningen, ett självporträtt. En impuls efter att ha köpt en spegel för 20 kronor på en loppis.

– Nån gång kanske jag samlar ihop till en porträttutställning.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Christer Paleologos – 49 days

GALLERI KRONAN Norrköping

Vinter–vår 2018
Utställningar

13–28 januari
Erika Pardo Skoug
Kurbits
Måleri och tryck

3–18 februari 2018
Catharina J. Ek
Måleri
Sonny Löfvall
Måleri

24 februari – 11 mars
Christer Paleologos
Färg utan form Form utan innehåll Tomma gester
Måleri

17 mars – 8 april
Konst eller Klocka 9.0
Utställning för årets S:t Olofsmedaljörer

14–29 april
David Myrvold
Observationer i/av naturen
Måleri

5–20 maj
Sara Lundberg
Fågeln i mig flyger vart den vill
Blandteknik och tryck

LÄNKAR
Christer Paleologos Instagram  porträtt
Galleri Kronan hemsida Facebook
Medelålder 22,9 på Galleri Dag Andersson reportage Kultursidan.nu 5/3 2011

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.