Rafael Payare kvällens stjärna med SON


Energiladdning. Dirigenten Rafael Payare var tydlig och entusiastisk i sitt ledarskap vid torsdagens konsert i De Geerhallen. Delar av konserten gavs även i Crusellhallen i Linköping på onsdagen.

 

Baklängesmiddag i De Geerhallen

 

RECENSION/ NORRKÖPING Kantigheter, fluffigt bakverk och total urladdning. Blomdahl, Mozart och Tjajkovskij – Symfoniorkestern i Norrköping bjuder på en vågad blandning och lyckas leverera tack vare dirigent Rafael Payares tydliga och entusiastiska ledarskap i De Geerhallen.

Upplägget för torsdagskvällen kan liknas vid en baklängesmiddag där rätterna har hamnat på fel plats. Karl-Birger Blomdahls tredje symfoni ”Facetter” börjar ödesmättat med en ensam flöjt på en botten av dovt mullrande pukor. Dissonanta klanger som gäckar. Vassa toner från stråkar övergår i ett ihärdigt surrande.

Musiken är både kantig och virvlande. Rytmer som krockar och bröstar sig mot varann. En tydlig puls bygger upp spänningen men det finns också vila i ett skimrande romantiskt celloparti. En inte alldeles lättsmält anrättning som tar plats och har lång eftersmak.

 

Alice Power i sitt extranummer Chopin
Prisvinnare. Alice Power gav en dynamisk Chopin som extranummer efter sitt charmanta framförande av Mozarts Pianokonsert nr 12.

 

På detta Mozarts Pianokonsert nr 12 – elegant och lätt som ett fluffigt sött bakverk. Den unga pianosolisten Alice Powers insats är klanderfri. Tonerna trillar fram som porlande pärlor – lekande lätt. Det här är salongsmusik, skriven för att roa och underhålla. I Andantet finns en svärta som gör musiken innerlig med drag av nostalgiskt tillbakablickande. Men de glättigt virvlande tonerna kommer tillbaka i slutet.

Trots det lätta anslaget infinner sig inte spelglädjen riktigt. Alice Power ger ett stelt och kontrollerat intryck – lite för allvarsamt tar hon sig an spjuvern Mozart.

 

Rafael Payare och Norrköpings Symfoniorkester
Fysisk. Rafael Payares kroppsspråk rymmer ett stort mått av expressiv elegans.

 

Kvällens stjärna är utan tvekan Rafael Payare. Han utmanar och driver orkestern till höjder som man inte tror är möjligt. I Peter Tjajkovkijs andra symfoni, den ”lillryska”, blir detta extra tydligt.

Inledningen är kraftfull med explosiva urladdningar. Med hela sin kropp visar Payare vad han vill att orkestern ska uppnå. Frimodig promenadtakt i andra satsen. Här får även klarinett och flöjt mötas i en fin duett. Flera av orkesterns instrumentgrupper får chans att visa upp sig innan vi går in i fjärde satsen.

Här är det stora rörelser som gäller. Svulstigt och dansant om vart annat. Det är som en katten-på-råttan-lek där musiken drivs framåt mot ett ovillkorligt slut. Flera gånger tror vi att vi är där, men då tar musiken en annan vändning. När vi vi äntligen når slutet är det med samma känsla som på en rockkonsert – urladdningen är total.

© Text: Felicia Eriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Rafael Payare och Norrköpings Symfoniorkester

DE GEERHALLEN Norrköping

11 oktober 2018
Mozart med Power
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Rafael Payare
Solist: Alice Power, piano
Konsertmästare: Erik Arvinder

PROGRAM
Karl-Birger Blomdahl (1916-1968) Symfoni nr 3 ”Facetter”
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Pianokonsert nr 12
Peter Tjajkovskij (1840-1893) Symfoni nr 2 ”Den lillryska”

LÄNKAR
Alice Power hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
18.00-start med galant Johan Delene recension Kultursidan.nu 22/9 2018
Stjärnmoln och Ragnarök med SON recension Kultursidan.nu 16/9 2018
Peter Mattei sjöng Mahler med SON recension Kultursidan.nu 8/9 2018
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Rafael Payare kvällens stjärna med SON

  1. Pingback: Stefan Solyom inför onåbar konsert – KULTURSIDAN.nu