• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel


Pigg. Marika Lagercrantz Direktör är om sig och kring sig med fransk accent.

 

En magisk eftermiddag i Paris

 

RECENSION/ NORRKÖPING Norrköpings symfoniorkester och Östgötateatern möts i ett vågat spektakel på Eiffeltornet i Paris. Mozart bjuder på sitt Paris och Hugo Alvéns Midsommarvaka ger oss sommarkänslorna tillbaka.

Kvällens konsertprogram är mer än lovligt spretigt vid en första anblick. Men efterhand klarnar sambanden och blommar ut i en magisk eftermiddag. Naturligtvis är det iscensättningen av De gifta på Eiffeltornet som kittlar mest, men först lite svensk midsommar.

Hugo Alvéns svenska rapsodi Midsommarvaka från 1903 kan nog nynnas av de flesta. Välkända toner som rymmer berättelser om dans på logen, kärlek, brännvin och midsommarblomster. Dirigent Fredrik Burstedt får igång orkestern ordentligt och fyller framförandet med energi. Hans effektfulla klacksparkar i sista delen fullbordar illusionen om dansande par som virvlar förbi.

Detta musikval är också en liten blinkning åt Paris. Midsommarvaka iscensattes av Svenska Baletten i Paris under samma period som De gifta på Eiffeltornet kom till.

 

De gifta på Eiffeltornet – Jesper Barkselius
Snabba byten. Jesper Barkselius uppträder först som Jägaren, sedan som Lejonet.

 

Paris under 1920-talet har blivit sinnebilden för experimentella konstsamarbeten. Världen var pånyttfödd efter Första världskriget, och konstnärer, kompositörer, artister och dansare sökte nya uttryck. Gärna tillsammans på ett sätt som ingen skådat förut.

Föreställningen De gifta på Eiffeltornet är resultatet av ett sådant gränsöverskridande samarbete. Författaren och debattören Jean Cocteau skrev texten, tonsättarkollektivet Les Six bidrog med musik och Svenska Balettens koreograf Jean Börlin koreograferade.

När Östgötateaterns förre teaterchef Johan Celander nu tar sig an stycket har dansarna ersatts av cirkusartister. Ett gränsöverskridande samarbete som Östgötateatern har odlat de senaste åren.

Vi befinner oss uppe i Eiffeltornet och väntar på brudparet med följe som snart ska anlända. Men Eiffeltornets fotograf är förtvivlad. Hans kamera har löpt amok och spottar ut allt möjligt när kameralinsen sluts och sedan öppnas. Nyss kom det ut en struts. Sven Angleflods fotograf är både ängslig och eftertänksam. Hans kamera däremot är skräckinjagande – på långa stativben och med en röd blixtlampa ser den ut som en utomjording.

 

De gifta på Eiffeltornet – Kameran
Laddad. På långa stativben och med en röd blixtlampa ser kameran ut som en utomjording.

 

Eiffeltornets direktör manar på, nu kommer de snart. Marika Lagercrantz skorrar med fransk accent och springer runt som en pigg liten mus.

Med varsin tecknad megafon för munnen tar berättarna till orda. Tobias Almborg och Richard Carlsohn för handlingen framåt, kommenterar och reagerar på den. Sminkade och klädda i kostym ser de ut som en blandning av torra byråkrater och nattklubbskonferencierer.

Handlingen är av nonsenskaraktär. Det är bara att hänga med utan att fundera. Låta det som sker ske i stunden. Som när lejonet plötsligt dyker upp i Jesper Barkselius tolkning. En hägring bland flera konstaterar Generalen i bröllopsföljet.

Den stora behållningen är cirkusinslagen. Brudparet görs av cirkusartisterna Louise Bjurholm och Henrik Agger. De imponerar i en synnerligen annorlunda brudvals.

Badflickan från Trouville får oss att hålla andan när hon bollar med både händer och fötter. Med på scenen finns också barn och ungdomar från Norrköpings Ungdomscirkus och Norrköping Cirkus & Varité. De bjuder på trapetskonster och fina formationer på höjden.

 

De gifta på Eiffeltornet – Strutsen och SON
Strutsen är lös. Den har smitit ut ur Fotografens Kamera.

 

Ibland händer det så många saker samtidigt att det är svårt att veta var man ska titta. För att inte tala om att lyssna. Tyvärr får musiken stå tillbaka och blir snarare en del av scenografin, både bildligt talat i sin tvådelade form, och som en fond av musik. Det är marschliknande, kraftfull musik med mycket slagverk.

Även om De gifta på Eiffeltornet inte känns riktigt så skandalöst som det uppfattades vid uruppförandet 1921, måste jag säga att det är ett vågat tilltag. Det visar nya sidor av både orkestern och teatern.

Mozarts Symfoni nr 31, den om staden Paris, blir tyvärr mer av en transportsträcka den här eftermiddagen. Fredrik Burstedt lockar fram både fest, fart och majestätiskt lugn, men det blir en främmande fågel som snart flyger iväg.

© Text: Felicia Eriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

De gifta på Eiffeltornet – Richard Carlsohn

DE GEERHALLEN Norrköping

27 oktober 2018
De gifta på Eiffeltornet
av Jean Cocteau (libretto)
Norrköpings Symfoniorkester och Östgötateatern
Dirigent: Fredrik Burstedt
Konsertmästare: Paul Waltman
Regi och översättning: Johan Celander
Scenogafi och kostym: Magnus Möllerstedt
Cirkusregi: Magali Bancel

PÅ SCENEN
Tobias Almborg, Richard Carlsohn, Marika Lagercrantz, Jesper Barkselius, Sven Angleflod, Lousie Bjurholm, Henrik Agger, Magali Bancel, Mattias Lindström, Nellie Kujansivu, Logi Tulinius, Fanny Twardomanski, Henrik Marmén, Nils Poletti

PROGRAM
Midsommarvaka, svensk rapsodi nr 1 Hugo Alfvén (1872-1960)
Symfoni nr 31 ”Paris” Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Les Mariés de la Tour Eiffel
Ouverture: Le 14 Juillet Georges Auric (1899-1983)
Marche nuptial Darius Milhaud (1892-1974)
Discours de général (polka) Francis Poulenc (1899-1963)
A baigneuse de Trouville Francis Poulenc
La fugue du massacre Darius Milhaud
La valse des dépèches Germaine Tailleferre (1892-1983)
Marche funèbre Arthur Honegger (1892-1955)
Quadrille Germaine Tailleferre
Ritournelles Georges Auric (1899-1983)
Marche nuptial (Sorti de la noce) Darius Milhaud

LÄNKAR
Svenska Baletten Wikipedia
Les Six Wikipedia
Norrköpings Symfoniorkester hemsida Facebook
Norrköpings ungdomscirkus hemsida Facebook
Norrköpings Cirkus & Varieté hemsida Facebook
Östgötateatern hemsida Facebook
Happening med De gifta på Eiffeltornet reportage Kultursidan.nu 26/10 2018

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel

  1. Pingback: Jonis musik gjorde Gycklaren större – KULTURSIDAN.nu