• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ung scen/öst revolterar i Matkriget

Matkriget
Statusmarkering. Alva och Mirjam lever på pyramidens topp i Matkriget. I rollerna Ida Wallfelt och Lisa Hu Yu.

 

”Det här är under min värdighet”

 

RECENSION/ NORRKÖPING Lek inte med maten! Men det är just vad Ung scen/öst gör i Matkriget som spelas för skolelever mellan 12 och 14 år på Teater Bråddgatan 34. Med start i skolan där Mat- och samhällsmodellen står på schemat. I stället blir det revolution.

Levi blir en motvillig hjälte när hon inte håller med om logiken i den hierarkiska mat- och samhällsmodellens uppbyggnad. Motvillig för att det bara var något hon kastade ur sig som ursäkt för att inte ha gjort läxan. Hjälte – fast bara för klasskamraten Colin.

Ändå har ett frö såtts – under föreställningens gång blir allt fler av klassens elever tveksamma till stadens påbjudna sanning.

 

Matkriget
Modell. Läraren (Krister Kern) har den otacksamma uppgiften att förmedla samhällsvisionen till elever vars framtid bestämdes när de föddes.

 

Matkriget, skriven av Johanna Emanuelsson och regisserad av Ragna Wei, ger en konkret bild av ett samhälle med totalitära anspråk (kapitalistiskt, kommunistiskt, fascistiskt – välj själv). Makt- och produktionspyramidens topp och botten avspeglas i Anna Dolatas scenografi där cheferna bor högst upp, med egen pool, och arbetarnas hem är ett enkelt kyffe på golvet. Folket övervakas av ett stirrande öga (inte riktigt som i Sagan om ringen men…) och indoktrineras av en talande mun.

Orden ”mat” och ”makt” ligger passande nära varandra i svenska språket. Den som har makt över maten har också makt över allt och alla. Mirjams mamma styr över Alvas mamma som i sin tur styr över Levis.

– Man måste leva levt fullt ut, prova alla möjligheter, bubblar Mirjam till bästa vännen Alva som ängsligt håller med.

De tre mor/dotter-paren samt ytterligare några figurer gestaltas av fyra skådespelare som kastar sig mellan rollerna med bravur. Små justeringar i klädsel och raskt i spel igen.

När en och samma skådespelare, David Nordström, både är toppchefen och kritikern Levi blir det uppenbart hur slumpartat ödets lotter faller.

 

Matkriget
Under ytan. Mirjam och Levi håller andan i poolen. Alva och Colin i illaluktande avfallshanteringen.

 

Samtidigt är det tydligt hur döttrarna är tänkta att gå i sina mödrars fotspår. När det är dags för jobbpraktik får Mirjam självklart plats i Dokumentenheten medan Colin hamnar på avfallshanteringen. Men… något måste ha blivit fel, för Levi hamnar också på Dokumentenheten medan präktiga Alva tilldelas avfallshanteringen.

– Det här är under min värdighet, protesterar Alva upprört men bestämmer sig för att stanna, betyget är viktigast.

Scenklippen är många och snabba. Kanske just därför känns det som att ”eleverna” långsamt får inblick och förståelse för de olika samhällsskiktens villkor. Drastiskt blir det när arbetarna får sparken, då folk inte längre har råd att köpa maten, som stigit i pris. Vem krigar egentligen mot vem i Matkriget?

Publiken får på köpet alla möjlighet att fundera kring makt och matproduktion i och med den symboliska gestaltningen, till synes utan någon kontakt med jordbruk. Samt grunna på varför Ung scen/öst väljer att låta nästan alla roller vara kvinnor.

Var god jämför med verkligheten. Varför stiger priser? Varför bränns osålda varor? Vilka jobb är bättre/sämre? Vilka styr de organisationer ni känner till?

Följdfrågor på detta?
PS! Det finns inga enkla svar.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Pressfoto: Markus Gårder för Ung scen/öst

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

15 november–11 december 2018
Matkriget
Manus: Johanna Emanuelsson
Regi: Ragna Wei
Scenografi/kostym: Anna Dolata
Ljusdesign: Ilkka Häikiö
Ljuddesign: Jonatan Eklund
Prod: Ung scen öst

SKÅDESPELARE
Lisa Hu Yu, Ida Wallfelt
Krister Kern och David Nordström

28 september – 26 oktober Elsas Hus, Linköping
5–8 november Kulturhuset, Finspång

LÄNKAR
Ung scen öst hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ung scen/öst revolterar i Matkriget

  1. Pingback: Jag önskar Candy Minnemoria är bra – KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Tvära kast i Tårtbagarens klassrum – KULTURSIDAN.nu