• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Anna Netrebko som Adriana på Met


Dramatik. Anna Netrebko i titelrollen och Piotr Beczala som greve Maurizio på Metropolitan Opera.

 

”Sanning ur livet”

 

NORRKÖPING Ett intressant konversationsstycke. Operan Adriana Lecouvreur bygger på verkliga förebilder, enligt det tidiga 1900-talets operagenre verism. Årets första direktsända opera från Metropolitan sändes i Norrköping (och i Gusum).

”Än stilla, än munter är undergångens budbärare” – Adriana Lecouvreur

I början på 1900-talet var det verism som gällde, ”sanning ur livet”, ungefär. Puccinis Tosca och Leoncavallos Pajazzo är mera brutala operor medan Francesco Cilea operor ekar av äldre, mer avmätta och ”småborgerliga” idiom som väl kanske inte är stor konst, men undviker de ibland pinsamma överdrifter man kan se i till exempel Pajazzo och På Sicilien.

 

Adriana Lecouvreur
Teater på operan. Scenografin bygger upp den teaterscen där Adriana uppträder med Mets kör som publik.

 

Adriana Lecouvreur är en opera om konstnärskap och sviken kärlek. Adrienne (Adriana) Lecouvreur var en berömd skådespelerska i Paris i början på 1700-talet som var känd för sina förbindelser med högt uppsatta män.

Operan är helt beroende av en stor diva. Metropolitans Anna Netrebko är en sådan. Hon fyller det mesta av den här ibland stillastående operan med ”storslaget” innehåll, även om hon säger sig bara vara ”en ödmjuk tjänare av skaparandan”. Det känns onödigt att jämföra Netrebko med äldre divor som Tebaldi, Caballé och Mirella Freni, vi jämför ju inte Piotr Beczala med Enrico Caruso (som ”skapade” Adrianas älskare greve Maurizio) och Plácido Domingo.

Operan är heller inget mästerverk men närmare ett intressant konversationsstycke med någon sorts blandning av barocka och klassicistiska element. Den rymmer också en liten balett i någon sorts pastisch-rokoko-stil av de, som alltid, utmärkta dansarna i Met-baletten.

 

Adriana Lecouvreur
Attack. Svartsjukan rasar.

 

Man kunde ha önskat sig större publik på Cnema. Det blir förstås mer publik på Carmen och kanske även Valkyrian framöver under Live på Bios vårsäsong. Operorna sänds både i Norrköping och i Gusum.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Metropolitan Opera

CNEMA Norrköping

12 januari 2019
Adriana Lecouvreur
Opera efter en teaterpjäs av Eugène Scribe
Musik: Francesco Cilea
Libretto: Arturo Colautti
Dirigent: Gianandrea Noseda
Producent: Sir David McVicar
Koreograf: Andrew George
Produktion: Metropolitan Opera i samarbete med the Royal Opera House, Covent Garden, London; Gran Teatre del Liceu, Barcelona; Wiener Staatsoper; San Francisco Opera; and L’Opéra National de Paris

MEDVERKANDE
Adriana Lecouvreur: Anna Netrebko (sopran)
Furstinnan de Bouillon: Anita Rachvelishvili (mezzosopran)
Maurizio: Piotr Beczala (tenor)
Abbén: Carlo Bosi (tenor)
Michonnet: Ambrogio Maestri (baryton)
Furst de Bouillon: Maurizio Muraro (bas)
Samt Metropolitans kör och orkester

Live på Bio

Våren 2019
Direktsändningar och inspelade program via Folkets hus och Parker

BALETT
20/1 La Bayadère (Bolsjojteatern) Cnema
17/3 Törnrosa (Bolsjojteatern) Cnema

KONST
12/2 Näckrosor av Monet – Vattnets och ljusets magi Cnema
5/3 Klilmt & Schiele – Eros and Psyche Cnema

OPERA
12/1 Adriana Lecouvreur (Metropolitan) Cnema/Gusum
25/1 Carmen (Kungliga Operan) Cnema
2/2 Carmen (Metropolitan) Cnema/Gusum
2/3 Regementets dotter (Metropolitan) Cnema/Gusum
30/3 Valkyrian (Metropolitan) Cnema/Gusum
11/5 Karmelitsystrarna (Metropolitan) Cnema/Gusum

TEATER
21/2 Hamlet (The Barbican Theatre, London) Cnema

LÄNKAR
Francesco Cilea Wikipedia Adriana Lecouvreur
Folkets hus och parker hemsida Live på bio/Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.