Utsikter mot undergången på Verkstad


Utsikter mot undergången. Anna Lidbergs utställning på Verkstad konsthall är vacker, väcker tankar och känslor.

 

”Känslorna av rädsla är lika”

 

NORRKÖPING Rädd? Konstnären Anna Lidberg möter framtidsoro med stilla landskap och lugn musik. Utställningen Utsikter mot undergången bjuder in till samtal och tankar utan att någon behöver höja rösten i Verkstad konsthall.

Landskapet är vackert där det breder ut sig i Verkstad konsthall. Ett skymningsdunkel målar allt i svart men det låga ljuset låter träden kastar sina skuggor.

Nio objekt, mest dioramor, enkla skärmar som fångar upp skuggorna. Några bildprojektorer tecknar dessutom landskap och flyende skymningsfärger. Det är lugnt och stillsamt med en klingande meditativ ljudslinga.

Utställningen är en långsam rörelse som växer fram ur mina egna upptäckter: Den tallen snurrar, och det gör den lilla tallen också. Vilket ljus kastar min skugga? Nej, där flyger en fågelflock iväg – så underbart! Inte ett objekt är gjort på exakt samma sätt som ett annat.

 

Anna Lidberg – Titeln Antibiotikaresistens som pushnotis
Push-notis. Antibiotikaresistens.

 

Utsikter mot undergången handlar om katastroftankar. På mobilskärmar vid varje objekt står deras titlar som Antibiotikaresistens, Demens och Klimatkatastrof, några av dem är markerade som medias braskande push-notiser. Titlarna hon har valt bottnar i henne själv.

Hjärtesorg 2 högt uppe på en hylla är hämtad ur en längre serie.

– Jag har funderat på om en skulle heta ”Flykt” men jag ville ha rädslor jag känt eller kan ta på själv.

Men objekten försöker inte gestalta sina titlar. De bara är.

– Jag ville skapa ett meditativt rum där oron får plats, säger Anna Lidberg och berättar hur reaktionerna förändrades efter förra sommarens skogsbränder – människor kopplade de svarta landskapet till det.

Åter (eller har vi alltid gjort det?), lever vi i en tid av undergångsstämning och oro. Anna Lidberg har arbetat med temat under en längre tid, gjort flera versioner av utställningen, senast var den på Biologiska museet i Stockholm.

– Jag tror att många människor är rädda för hur det ska bli i framtiden. Oavsett vad de är rädda för så är känslorna lika.

Verkstads gallerist Anx Kupiainen framhåller värdet i att kunna samtala om katastroftankar och alarmism på ett icke-alarmistiskt sätt.

– Katastrofer är ett relevant tema. Jag är intresserad av att prata om det utan aggressioner och polemik. Folk går i klinch och vill inte lyssna på vad andra tycker. Här känner jag att man har en bra utgångspunkt, menar Anx Kupiainen.

– Jag kan känna att när språket och orden inte räcker till så kan jag kommunicera på ett annat sätt, säger Anna Lidberg.

 

Anna Lidberg – Klimatkatastrof
Överraskning. Ur trädens skuggor flyger plötsligt fåglarna. Verket heter Klimatkatastrof.

 

Dioramorna är öppna. Konstnären är transparant med hur hon byggt sina landskap som kan påminna om modelljärnvägens omgivningar fast här i svart. Till utställningen har Anna Lidberg använt enkelt material. Hon avslöjar att de svartglänsande tallkronorna är gjorda av stålull.

Dioramornas skuggbilder är av svårgripbar natur, som kan tolkas som skuld, tröst eller kanske minne. De ger ett öde intryck, är det kala lövträdet vanlig vinter eller atomvinter?

– Även om det är en apokalyptisk stämning så är där inga ruiner, påpekar Anna Lidberg som har arbetat med temat under en längre tid, gjort flera utställningar.
– Det kan vara om tusen år eller skogen bredvid där du bor.

Med Utsikter mot undergången bjuder konstnären in till samtal även efter att hon rest hem efter vernissagen. Det är ändå hon som sätter frågeställningarna.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Anna Lidberg på Verkstad konsthall

VERKSTAD KONSTHALL, HALLARNA Norrköping

4 april–4 maj 2019
Utsikter mot undergången
Anna Lidberg
Dioramor av blandmaterial, video, ljus, objekt
Musik av Jon Ekström

LÄNKAR
Anna Lidberg hemsida
Verkstad hemsida Facebook

Sara Olaussons Loranga på Verkstad reportage Kultursidan.nu 2/3 2019

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.