Tonight Musicals fyllt av godis på Skandiateatern (recension)

En raffig. En elegant. En ikon. Ulrika Malmberg och Nina Norblad delade systerligt på Don’t Cry For Me Argentina ur Evita.

En musikaliskt sinnlig studie i rött, svart och vitt

Att sätta upp en musikal, och göra det bra, kräver stora resurser i tid och pengar. Att plocka de musikaliska örhängena ur kakan är betydligt enklare. Handplockar man en konstellation av artister med både stjärnglitter och lokal anknytning och låter en gammal vän som tagit raska kliv i karriären driva projektet, då kan det bli riktigt bra. Då blir det Tonight Musicals på Skandiateatern. Premiären i fredags kväll bör inte ha fått någon i den fullsatta salongen att vilja åka till Londons just då, kanske bara att bli lite sugen på en snabbtripp en annan helg.

Önskelåtar, nej vad publiken vill vet ingen, det är artisterna själva som fått välja. Resultatet är en personlig mix ur de mest kända musikalerna från West Side Story till Jesus Christ Superstar, enstaka låtar eller flera på rad.

Tursamt nog är hela sällskapet bättre på att sjunga, dansa och spexa än på att räkna. Topparna bland många mycket goda nummer: Jag kunde dansa så (I Could Have Danced All Night) ur My Fair Lady med mångfacetterade Nina Norblad som har en varm stämma och kvällens tydligaste textning. Pontus Helander har varken Tommy Körbergs röst eller midjemått, men Anthem ur Chess à la Pontus Helander är både mäktig och mjuk. Peter Malmbergs rockröst satte Shylockmonologen/anatomikatalogen I got life ur Hair, hans finstämt akustiska gitarrackompanjemang gjorde Bring him home (tillsammans med Pontus) ur Les Miserables.

Phantom of the Opera är utan snack, alltså ett helsjunget allkonstverk som gifter ihop musikalen med operan, med höga krav på sina utövare. I stearinljusens sken lyfte Ulrika Malmberg röstläget till både stark och vacker sopran i titellåten, uppbackad av övriga ensemblen.

Direkt följt av premiärkvällens mest kärleksfulla ögonblick: Mattias Carlsson dansar och steppar i Gene Kellys fotspår i Singin in the Rain, med Carina Perenkranz som perfekt sidekick. Visst har Carina en utmärkt röst, men som uniformerad yrkeskvinna är hon oslagbar.

Fler plus. Kostymerna, värda en egen recension, från herrarnas röda frackar till damernas lilla svarta och allt därutöver. Att vit ärmlös klänning kan vara den nya lilla svarta visades i dubbel upplaga i raffiga Ulrikas och eleganta Ninas Don’t Cry For Me Argentina ur Evita. Humor kan gestaltas på de mest skilda sätt, Ulrika Malmberg spektakulära uppenbarelse med arkitektoniska draperingar i Hello Dolly var ett, tjejernas knallfluffiga kjolar i Grease ett annat. För att inte tala om schackanspelningarna i, ja ni vet.

Showen är som en mixad pralinskål fylld med twist, godis för både öron och ögon, serverad med riktigt gott humör. Än är låtarna insvepta i syndigt svart folie, än i prasslande glada prickar. Ensemblekoreografin är genialiskt enkel och effektiv och det funkar bra med bildprojicering på fondens filmduk. Roligt också att se hur man utnyttjar hela lokalen inklusive balkongerna.

Investeringarna i en välbestyckad ljusrigg betalar sig tillbaka takt för takt, möjligen att förtjusningen i rökdimmor kan föra tankarna till Lützen mer än en gång.

När allt är så bra måste jag peta in några minus. En oknäppt knapp, en skitsak men den störde just där, just då. Mikrofontekniskt trubbel någonstans mellan mun och högtalare gav konsonantknäppar i två låtar. Dräkterna till JCS, hellånga röda kåpor borde vara så rätt, men blir bara banalt. Högtalarnas orkesterarrangemang blir en aningens för tät ljudmatta, tänker jag vid något tillfälle. Och så den mystiska matematiken, fem önskningar på 6 artister borde bli 30 låtar. Jag räknar till 34, minst, uppriktigt sagt 2–3 för många.

Tidigt i februari hade monologen Shirley Valentine premiär. Två veckor senare var det dags för 100 % Dragshow. Med Tonight Musicals visar Skandiateatern den styrka som kommer ur slitsamt arbete, gnetigt sparande och ett brett kontaktnät. Det är den tredje egna uppsättningen på kort tid där teaterdirektörerna Perenkranz och Helander står på scenen i skilda och inte helt förutsägbara konstellationer.Grattis till de första fem åren! Det artar sig riktigt riktigt väl.

Text: Ann-Charlotte Sandelin

• SKANDIATEATERN Norrköping

• 23 mars – 1 april 2012