• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Isägget öppnar en ny värld för Cilla (recension)

Ett magiskt fynd. Cilla hittar isägget och kommer på nya sätt att hantera en besvärlig verklighet.

 

Leken och fantasin är barnets bästa verktyg

 

När Cilla hittar isägget förändras allt, hon upptäcker ett helt nytt sätt att hantera en besvärlig verklighet – fantasi! Det sker inte i en handvändning, men det leder till att hon hittar en ny vän att leka med.

Nystartade Sagoteatern i Norrköping hade i söndags urpremiär på sin allra första produktion Cilla och isägget, en barnteaterföreställning på 30 rappa minuter. Pjäsen mixar barnproblematik-realism med vuxenproblematik-karikatyr, inklusive en liten sång.

Cilla är ett sådant barn som bara kan tala sanning. Det blir ett allt större problem för henne, andra barn tar illa upp, eller låtsas att de gör det, och några som är socialt lite smartare utnyttjar hennes egenskap och vänder den mot henne. Hon blir ett ensamt barn.

Men så hittar Cilla ett stort ägg av is, det är gnistrande vackert med jättekristaller i vitt, blått och rosa och hon tar med det hem och gömmer. Kanske något kan kläckas ur det?

Men Härskaren i landet är på jakt efter isägget, eller rättare sagt en underhuggare. För ägget har en mystisk egenskap, det kan fånga vintern, som hatas så djupt av den soldyrkande härskaren. För hans underhuggare betyder ägget nästan allt, bakom mannen i den stora rocken och mustaschen döljer sig en flykting utan papper och utan sin familj.

Den unga premiärpubliken engagerar sig i Cilla, som vänder sig utåt med frågan: Kan ni visa mig hur man ljuger? Och besvarar Härskarens fråga om vilket land som först ska berövas sin vinter. – Ryssland!

En ung teatergrupp som ännu inte byggt renommé och turnékontakter kan inte satsa lika stort på scenografi som de som är etablerade. Scenografen Ulrika Tallving satsar därför på få men viktiga detaljer som samtidigt signalerar att allt skulle kunna vara en lek. Något som motsvaras av regins växlingar mellan realismen hos Cilla och karikatyren av Härskaren, den vuxne som är beredd att offra andras väl och ve, och hela jordens framtid, för sin egen bekvämlighet.

För leken och fantasin är barnets bästa verktyg för att möta en komplicerad tillvaro. Antingen det handlar om ensamhet, sanning eller lögn, eller miljöförstöring och flyktingproblematik.

Det visste redan Astrid Lindgren och hennes kolleger från den svenska barnbokens guldålder. Och det vet även Sagoteaten. Lätt som en plätt.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • TEATER BRÅDDGATAN 34, Norrköping

  • 1 och 8 april 2012 kl 15
    Cilla och isägget
    Manus: Carl Adam Tillberg
    Dramaturgikonsult: Anders Nyman
    Regi: Sofie Larsson
    Scenografi & kostym: Ulrika Tallving
    Sång & musik: Isak Blomster
    Prod: Sagoteatern

    • MEDVERKANDE
      Sofia Stålhammar
      Isak Blomster
      Carl Adam Tillberg

 

LÄNKAR
Teater Bråddgatan 34 hemsida
Urpremiär för Cilla och isägget med nya Sagoteatern reportage Kultursidan.nu /3 2012

 

FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157629699995983″]

 

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Isägget öppnar en ny värld för Cilla (recension)

  1. Pingback: Två premiärer i höstens barnteater (reportage) | KULTURSIDAN.nu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.