• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Action Painting versus Graffiti i Rejmyre (reportage)

Efter en tuff kamp på vita duken. Yoshio Nakajima tillsammans med  Helena Persson, chef för Norrköpings konstmuseum.

Klipp från happeningen.

 

Ordning mot kaos; ritual och duell

 

Två konstnärer – två uttryckssätt – en vit duk. I lördags fick konstpubliken i Rejmyre vara med om en mycket speciell händelse. Japansvenske konstnären Yoshio Nakajima genomförde en performance tillsammans med Mikael Nyström utanför Engelska magasinet. Action painting mötte graffiti i något som utvecklades till en tuff kamp.

Yoshio Nakajima har sedan han kom till Sverige på 1960-talet (via Holland) arrangerat och deltagit i mer än 500 happenings, som är 1960-talets begrepp. Nu skulle han genomföra ännu en, fylla en vit duk stor som en vägg i samarbete med grafittikonstnären Mikael Nyström.

Medan Mikael Nyström ställde upp sina färgburkar på räta led lade Yoshio Nakajima ut en cirkel av brädlappar med japanska tecken tillsammans med några masker. Han inledde sitt målande med en ritual med både taoistiska och buddhistiska inslag tillägnad offren och de överlevande efter tsunamin som drabbade Japan förra året. För den som är bekant med buddhism och taoism var säkerligen mycket igenkännbart, som blommorna, de små vikta origamitranorna och saltet han strödde över objekten på platsen. För oss övriga var det intressant att få en inblick i denna mix av en annan kultur och personligt uttryck.

Till improviserad musik av lyhörda River Mist genomförs sedan själva happeningen/performancen. Mikael Nyström startar med en stor färgglad halvcirkel i vardera ändan av den vita duken medan Yoshio Nakajima med flödande pensel drar upp en svart cirkel i mitten.

Nyströms halvcirklar blir till ansikten, Nakajimas cirkel fylls med rinnande svart färg. Konstnärerna tillåter sig att gå in på varandras områden, Nyström sprejar utsmyckningar på cirkeln medan Nakajima målar fritt ur sina burkar, först med pensel, så småningom även med händerna.

Mikael Nyström kan sina sprejburkar. Han målar med precision, linjer och fält omväxlande med riktade flödespilar som tunnas ut när de breddas. Ibland jobbar han tvåhändigt. Symmetri och precision är uppenbarligen viktigt för honom och han förstärker bilderna med skuggor och kantlinjer.

Yoshio Nakajima kan sina burkar (vattenlöslig tak- och väggfärg) och bygger med pensel, som stänker, fläckar och rinner. Det är action painting, som överlämnar detaljerna till slumpen men där de stora linjerna och repetitionerna är konstnärens signum. Yoshio Nakajima vet vad han gör och i vilken ordning han gör det.

Men som detta är en happening återvänder han emellanåt till den rituella platsen där familjemedlemmarna står redo med vackert kalligraferade pappersark. Han använder sig även av gruset på marken och skapar därigenom en helhet som inkluderar honom själv där han häller grus över ansiktet, över en mask mitt i den rituella cirkel och över den inte längre vita duken.

Efter tio tolv minuters givande och tagande är duken fylld med ett konstverk som har stora likheter med action paintmålningarna som konstnären visar i Engelska magasinet. Sedan börjar fajten mellan ordning och kaos, allt är tillåtet och med en ökande intensitet som återspeglas och förstärktes av de lyhörda musikerna.

Yoshio Nakajima gör sig till en kaotiska kraft som kastar färg ur sina burkar, smetar ut den med händerna, ömsom i långa linjer ömsom med tydliga handavryck.

Mikael Nyström försöker återställa ordningen med förstärkta cirklar och texten Action Painting men förgäves. När Yoshio Nakajima, som smetat in sig i gult och grönt, och dunkat i duken – blivit ett med verket – börjar måla på Nyströms skjorta vänder denne sina sprejburkar mot Nakajima. Konsten som duell, action painting ges en ny innebörd à la actionfilm.

Till slut slår Nyström hål på burkarna mot staketet och låter färgen pysa ut utan sprejknappens kontroll medan Nakajima fullbordar med att trycka nästan tomma burkar mot duken.

Att använda ordet vital om Yoshio Nakajima är en underdrift. Född 1940 har han en otrolig kondition och bara skrattade medan den knappt hälften så gamle Mikael Nyström hade ett sjå att matcha sin överman.

– Det här var jättejätteroligt, sade Mikael Nyström efter evenemanget. Han var mycket snabbare än jag så jag var tvungen att slå sönder burkarna och spela på hans planhalva.

Mikael Nyström är tillsammans med Suzanne Gadd från Finspångs kommun navet i ett stort grafittiprojekt med flera delar i Rejmyre. Det började med ett grafittiprojekt i skolan i Rejmyre, som fortsatte med att föräldrarna bjöds in att lära sig mer om grafitti.

– Grafitti har mycket att ge skolan eftersom det handlar om bokstäver och om form. Det är lätt att jobba för eleverna är glada och intresserade.

I sommar visas en utställning om Grafittins historia i gamla glasaffären i hantverksbyn. I samband med vernissagen gjorde inbjudna grafittiartister sex målningar på fastigheter som upplåtits av fastighetsägarna. Väggmålningarna målas över efter sommaren, om inte fastighetsägarna vill ha dem kvar förstås.

Projektet har fått medel från Allmänna arvsfonden och görs i samarbete mellan Finspångs kommun och Dokument Press.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Film: Jin Demulan

 

LÄNKAR
Engelska magasinet hemsida
Finspångs kommun hemsida
Yoshio Nakajima hemsida
Yoshio Nakajima ställer ut i Engelska magasinet reportage Kultursidan.nu 18/6 2012

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Action Painting versus Graffiti i Rejmyre (reportage)

  1. Pingback: Yoshio Nakajima ställer ut i Engelska magasinet i Rejmyre (reportage) | KULTURSIDAN.nu