• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Operan Turandot i livesändning på Cnema

Puccinis opera Turandot spelas för utsålda hus på Kungliga Operan i Stockholm.
Musikteatermagi. Puccinis opera Turandot spelas för utsålda hus på Kungliga Operan i Stockholm. Den 8 mars livesändes föreställningen till ett 60-tal orter i Sverige.

 

Opera från allra bästa plats

 

Livesänd opera har blivit ett populärt inslag i kulturlivet i Norrköping om man får döma av publiktillströmningen till fredagens föreställning på Cnema. Redan strax efter halv sju ringlar sig kön lång fram till biljettkassan. Folk står i klungor och småpratar och det finns klädstänger framdragna för ytterkläder. Ljudnivån är hög och stämningen förväntansfull. Det är tydligt att det inte handlar om en vanlig biokväll. De flesta verkar ha förbokat och i kön gruffas det lite om att det tar tid att komma fram till kassan. Det är helt OK med lite köande tycker Jan Grunewald som tagit sig hit från Söderköping.

– Vi har sett opera här flera gånger. Senast var det Carmen från Metropolitan i New York. Visserligen blir det en annan atmosfär att sitta på plats i operasalongen. Lite festligare med uppklädd publik och så, men å andra sidan kanske det är fler som tar chansen om det inte behöver vara en så stor grej att gå på opera. Dessutom ser man mycket bättre från biosalongen – det är som att sitta på de bästa platserna.

Det är Folkets Hus och Parker som tillhandahåller det livesända utbudet till biograferna.
– Vi startade projektet Digitala hus 2002 för att utveckla och bredda utbudet på de mindre biograferna ute i landet, säger Rickard Gramfors på Folkets hus och parker.

Från början handlade den digitala tekniken främst om smartare och enklare filmvisning, men den gav också möjlighet till livesändningar via satellit. Under 2006 började man livesända operaföreställningar från Metropolitan i New York.

– I februari 2007 livesändes för första gången en föreställning från Kungliga Operan. Det var Falstaff med Loa Falkman i huvudrollen och föreställningen kunde ses på 26 biografer, berättar Rickard Gramfors.

På Cnema är det dags att ta plats i Huvudrollen, Cnemas största salong med plats för 200 platser. Det är nästa fullsatt. På bioduken ser och hör vi hur publiken strömmar in i Operans foajé. Vi i biosalongen hälsas välkomna av Kungliga Operans VD Birgitta Svendén som introducerar kvällens föreställning. Turandot är Puccinis sista och samtidigt modernaste verk. Han skrev det på sin dödsbädd 1924 och hann aldrig avsluta verket. Det gjorde istället Franco Alfano.

Handlingen utspelar sig i Peking där prinsessan Turandot bestämt sig för att endast den som kan lösa tre gåtor ska få gifta sig med henne. Den som svarar fel halshuggs. Prins Calaf attraheras av prinsessans skönhet och bestämmer sig för att vinna hennes hjärta. Hans gamle far och slavinnan Liu, som i hemlighet är förälskad i Calaf, försöker förgäves att hindra honom.

Sorlet dämpas i biosalongen och på Operan. Kungliga Hovkapellet under ledning av den danske dirigenten Thomas Söndergård kommer i bild och föreställningen börjar. Scenografin är sparsmakad men vacker. Kungliga Operans kör fyller hela scenen. En prins som misslyckats med gåtorna ska avrättas och prins Calaf möter för första gången Turandot.

En gång i tiden var Turandot Birgit Nilssons absoluta paradroll. Nu är det den svenska världssopranan Nina Stemme som gör rollen för första gången. Prins Calaf görs av den italienske tenoren Riccardo Massi.

Musiken är lika vacker som berättelsen är sorglig. Operan sjungs på italienska men textas på svenska, så det är inte svårt att hänga med i handlingen. Dessutom finns enkla programblad att plocka i foajén där man kan läsa handlingen akt för akt om man vill. Kostymerna är praktfulla som sig bör vid ett kinesiskt hov.

De komiska statstjänstemännen Ping, Pang och Pong bryter av den dystra stämningen när de i harlekinmönstrade caper försöker förklara de fruktansvärda konsekvenser som väntar Calaf om han ger sig in leken. I en annan scen blir det närmast makabert när de dricker te ur termos för att sedan dra på sig obduktionsförkläden och handskar för att ta hand om alla avhuggna huvuden som stoppas i burkar med formalin.

Efter två akter är det dags för paus. Pausserveringen är förlagd till Cafe C i byggnaden bredvid. Man gör rätt i att förbeställa fikat för det blir snart en lång kö. Här träffar jag Kicki Axelsson som är van operabesökare.

– Jag har varit här flera gånger. Senast såg jag Rigoletto från Metropolitan. Jag har varit på Lilla teatern också men föredrar Cnema. De har nyare teknik här, så ljudet är bättre.

Vi återvänder till våra platser en stund innan det är dags för tredje och sista akten. Bänkgrannen har nämligen tipsat om besöket ”bakom kulisserna”. Ett grepp som Kungliga Operan har hämtat från Metropolitan. Publiken bjuds på korta intervjuer med huvudrollsinnehavarna och dirigenten.

I Stockholm gör sig hovkapellet redo för sista akten och publiken är tillbaka salongen. När ljuset tonas ner riktas all uppmärksamhet åt den stora bioduken. Vi hör en av operavärldens mest älskade tenorarior – Nessun Dorma. Närbilder på sångarna ger möjlighet att se varenda skiftning i ansiktsuttrycken. Detta är verkligen styrkan i livesändningen. Inget distraherar utan allt fokus är på det som händer på scenen. Och man kommer nära.

Däremot är det svårt att känna sig närvarande här och nu. Det märks tydligast i applådtacket när föreställningen är slut. Visst kommer det applåder även från biosalongen, men inte med den styrka och delaktighet som från publiken på Operan. Kanske känns det konstigt att applådera när de på scenen inte kan höra ens bifall.

För den som vill ge livesänd opera en chans, och det tycker jag verkligen att man ska göra, finns några föreställningar från Metropolitan kvar i vår. Man kan även se livesänd balett från Bolsjojteatern i Moskva och Royal Opera House i London. Förutom Cnema och Lilla teatern visar även Gusum bio direktsända föreställningar.

Rickard Gramfors på Folkets Hus och Parker berättar att Kungliga Operan planerar att livesända två operaföreställningar och två balettföreställningar under spelåret 2013/2014. Man har även nyligen slutit avtal med Göteborgsoperan om att sända några av deras föreställningar under nästa spelår.

Text: Felicia Eriksson
Foto: Felicia Eriksson och Carl Thorborg/Kungliga operan

 

  • CNEMA Norrköping

  • 8 mars 2013
    Turandot

    Musik: Giacomo Puccini
    Text: Renato Simoni och Giuseppe Adami
    Översättning: Lasse Zilliacus
    Regi, scenografi och ljus: Marco Arturo Marelli
    Kostymdesign: Dagmar Niefind-Marelli
    Dirigent: Thomas Söndergård
    Produktion: Kungliga Operan i Stockholm

    • MEDVERKANDE
      Prinsessan Turandot – Nina Stemme
      Prins Calaf – Riccardo Massi
      Kejsar Altoum – Magnus Kyhle
      Timur – Michael Schmidberger
      Liu – Yana Kleyn
      Ping – Ola Eliasson
      Pang – Daniel Ralphsson
      Pong – Niklas Björling Rygert
      En mandarin – Anton Eriksson
      Kungliga Operans kör
      Kungliga Hovkapellet
      Elever från Adolf Fredriks Musikklasser

LÄNKAR
Cnema hemsida
Gusum bio hemsida
Lilla teatern hemsida
Folkets hus och parker hemsida
Kungliga operan hemsida

FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632986125453″]

FLER BILDER FRÅN CNEMA – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632989018175″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.