Vijai från Rio tillbaka i Sverige


De eldar upp sina sopor. Människorna som bor i gruvstaden har inte tillgång till sophantering, därför brinner eldarna. Ur filmen Part Two av Vijai Patchineelam.

 

Då tvingades konsten vara poetisk och subtil

 

”När du ser fattigdom och ojämlikhet måste du reagera.” Konstnären Vijai Patchineelam använder stipendietiden hos Norrköping AIR till att färdigställa sin film om den marsch som asylsökande gjorde genom Sverige förra året. På onsdag berättar han om sitt konstnärskap på Konstmuseet. Han och konstnärskollegan Vanja Billström Sandell, också hon gästkonstnär i sommar, visar konstfilmer och samtalar om sina konstnärskap.

 


Arbetsro. Svenska universitets- och högskoleinstitutioner ger ett kalt intryck. Sjukhus, hotell, jämför Vijai Patchineelam.

 

Sverige är välbekant för brasilianske konstnären Vijai Patchineelam. Under åren 2009–2011 gjorde han sin masterutbildning på Konstfack i Stockholm. Konstfack hade nyligen flyttat in i gamla industrilokaler.

– Det var superrent, som på ett sjukhus. Det var svårt att komma igång.

Men han upptäckte snart att det lugna Sverige gav arbetsro – och vänner. Så för ett år sedan kom han tillbaka, inbjuden av gamla vänner, för att göra något i samband med den av medier uppmärksammade marschen från Malmö till Stockholm som asylsökande genomförde. Han tog som sin uppgift att filma ur marschdeltagarnas perspektiv. Kameran fångade stad och landsbygd, bräkande får och skallande rop och sånger. Det är den filmen som han klipper samman under stipendietiden i Norrköping.

När vi träffas är det fortfarande sommartomt i universitetslokalerna. ”Hotell” kommenterar Vijai Patchineelam de långa korridorerna med dörr efter dörr in till små arbetsbås.

Hans väg till konstnärskapet har slingrat sig fram via universitetsstudier i industriell design och grafisk design i Brasilien. Mot slutet kom han på att det var konst han ville arbeta med, men valde att slutföra sin grundexamen innan han skiftade över till konstutbildning.

– Hade jag studerat konst på grundnivå så hade jag varit tvungen att hålla på med oljemålning och konservering och annat tråkigt, säger han och skrattar.

 


Dags att plocka fram Carlos Zilios verk Equilibrium ur museets magasin.

 

En av Vijais lärare var Carlos Zilio som år 1977 skapade verket Equilibrium I, II och III. Ett verk som anses betydelsefullt från en politiskt svår period i Brasilien och Latinamerika.

– Vid den tiden tvingades konsten vara poetisk och subtil.

Equilibrium består av bräder som på en och samma gång hålls samman och nästan klyvs av sågblad. Numera finns verket på Rio de Janeiros Museum of Modern Art. Där har Vijai Patchineelam låtit ta fram det för att göra en film kring verket och få detta att samverka med aktivisternas svenska marsch. Han använder ordet ”cut” som fungerar bra på engelska, ungefär klipp/sågning, som han ser i brädan men också i filmmakandet och i utsnitt i landskapet. Han visar några exempel från filmen: sin lärares verk och inslag från marschaktivisterna.
– När du ser fattigdom och ojämlikhet måste du reagera, säger Vijai Patchineelam som valt observatörens/vittnets roll. Det är vänner från Konstfacktiden som är med och organiserar marschen.

Nu på onsdag presenterar Vijai två andra filmer han gjort, Sudden Shifts och Part Two. Sudden Shifts består av stillbilder av industriföremål medan Part Two består av nattbilder från en mindre gruvstad i Brasilien. Det är ett dagbrott, de människor som arbetar där lever i ett samhälle som knappt fungerar. De måste elda upp sina sopor. Den filmen har han också färdigställt under sin tid i Norrköping.

– Residency är ett sätt att arbeta på, att flytta runt och träffa andra, säger han om begreppet Artist in residens.

Plats för presentationen är Norrköpings Konstmuseum. Tillsammans med konstnärskollegan Vanja Billström Sandell, också hon gästkonstnär med film som huvudmetod, visar de korta filmer och samtalar om sina respektive sätt att arbeta.

 


Enkel bostad för en natt för de som var på väg för ett år sedan.

 

Om ytterligare en månad är det dags för slutrapport i form av premiär på den stora filmen om asylsökarnas marsch. Det blir under Kulturnatten.

– Jag hoppas få visa den på Cnema.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KONSTMUSEET Norrköping

27 augusti 2014 kl 17–20
Konstkväll

Arr: Norrköping AIR

PROGRAM
Filmvisning och samtal med konstnärerna Vanja Sandell Billström och Vijai Patchineelam
Det som finns – video av Vanja Sandell Billström

Sudden Shifts och Part Two – video av Vijai Patchineelam

LÄNKAR
Vijai Patchineelam info
Norrköping AIR hemsida
Norrköping Air söker mellanrum reportage Kultursidan.nu 31/7 2014
Vanja söker vardagens mobilfilmer reportage Kultursidan.nu 10/7 2014

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.