• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

Thorsten Flinck med laserblicken till Arbis


Kommer tillbaka. Thorsten Flinck inleder höstens konsertturné på Arbis i Norrköping 28 oktober.

 

”Att knulla går fort men att älska tar tid”

 

NORRKÖPING Geni eller galning? Som en promenad i minnesbanken, så kan det kännas att prata med Thorsten Flinck efter allt han har gjort i sin karriär. Den 28 oktober gästar han Arbis, ackompanjerad av tidigare Mando Diao-medlemmen Mats Björke som producerat hans senaste album.

Att Thorsten Flinck är en man med många olika uppsättningar i konstens alla former i bagaget är det ingen som kan säga emot oavsett vad den tycker om honom. När första plattan ”Rockvindar” (1977) gavs ut med tvillingbrodern Rickard var jag bara tio år.

Ärligt talat känner jag mig rätt nervös när jag ringer upp Thorsten. Hans blick, som från både scen och film har skurit som en laserstråle, är en blick som läser av en människa på tio sekunder. Därför känns det verkligen som ett eldprov att intervjua honom.

– Varför är du inte intresserad av skandalskvallret? frågar Thorsten, och jag svarar att det bara är en negativ vinkling av saker han gjort. Det finns det redan spaltmeter att läsa om, för den som vill leta upp det.

Thorsten Flinck berättar att han är för gammal och trött för att söka efter kickar nu. Det påminner mig om en vän som varit ren från olika substanser i 15 år. Han sa exakt samma sak: man blir för trött för att söka kickar.

– Varför övergav du inte den vänskapen? frågar Thorsten, och jag svarar att väljer man bara att se en yta om den är lite trasig så missar man oerhört mycket.

– Det önskar jag att fler skulle göra, våga se under en yta som är lite trasig, för då kan man hitta en oslipad diamant, säger Thorsten.

– Att knulla går fort men att älska tar tid!

 

Mats Björke
Kommer tillbaka. Mats Björke spelade med Thorsten Flinck när Arbis öppnade i ny regi 2015.

 

Det ligger mycket i det citatet, tycker jag. En hastig attraktion flammar bara upp och lågan dör, ett ljus som ska brinna länge måste vårdas och skyddas för att lågan inte ska slockna.

– Vid rätt uppdrag och förfrågan skulle jag gärna komma tillbaka till Östgötateatern, säger Thorsten, som började sin teaterbana där, i några mindre uppsättningar på Teatervinden och spelade i både Norrköping och Linköping när Gun Jönsson var teaterchef.

Ett av mina stora minnen av Thorsten Flinck är när han läste upp rysarnoveller i Sveriges Radio P1. Serien hette Mannen i svart och jag var helt betagen av hans röst i mitt flickrum. Jag kommer ihåg olika tonlägen och hur en ensam röst blev en magnifik film inne i mitt huvud. Den framställningen var ett suveränt sätt att presentera en konstform på ett enkelt, men ändå komplext sätt.

Flincks röst leker med djup och metaforer, det finns mycket som kan skalas av eller dykas ner i beroende på vad man vill ha ut av hans framträdande – men det är exakt så en stor personlighet framför sina verk.

Jag har sett Thorsten Flinck med hans laserblick i flera teateruppsättningar också, vilket varit en upplevelse som jag inte tror att någon kan gå oberörd ifrån.

Hur vågar man ta sig an uppsättningar som i dag anses som klassiker, men som när de kom var komplexa och väckte stort uppseende?

– Vi förändras och de uppsättningar som blivit klassiker är de som har något att säga även i samtiden.

Doktor Flinck är en lek med Hjalmar Söderbergs Doktor Glas som ansågs som en stilbildande roman när den kom. Thorsten har satt upp den flera gånger på olika scener under de senaste femton åren.

– Ingen gång är den andra lik men det är en roman och uppsättning som ligger mig varmt om hjärtat, säger han.

Barnprogrammet Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr (1991) minns jag från min egen barndom. Den gjorde han en röst i.

– Att göra olika genrer och projekt gör att man aldrig blir uttråkad men också att man lär sig så oerhört mycket och är med om många människomöten.

– Att väcka känslor är bra, fortsätter han. Så länge man berör är inte människan blasé. Att vara blasé och uttråkad gör att vi inte längre orkar känna något och det är det som är farligt. Att vara nollställd oavsett vad det gäller är farligt! Att ha toppar och dalar i livet kan absolut vara jobbigt men att vara nollställd är att inte känna någonting.

 

Mats Björke och Thorsten Flinck
Tillsammans. Mats Björke och Thorsten Flinck ska samarbeta igen.

 

När det gäller musiken vill han bygga in kabaréstämningen i föreställningarna, ett sätt föra samman musiken med teatern. Thorsten har gjort tolkningar av Nick Cave, Björn Afzelius och Dan Hylander. Med Totta Näslund gjorde han den oerhört starka Min vackre son. Med låten Jag reser mig igen (2012) ställde han upp i Melodifestivalen.

Säga vad man vill men Flinck har gjort mycket och är en man som hela tiden överraskar.

Vad förväntar du dig av kvällen på Arbis Bar & Salonger?

– Att det kan bli en sådan där kväll när det uppstår magi mellan publik och scen, då kommer jag att vara glad och nöjd.

© Text: Christina Wernersson
© Textredigering: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Josefina Dernsjö

ARBIS BAR & SALONGER Norrköping

28 oktober 2017
 kl 19
Thorsten Flinck + Mats Björke
Livekonsert

LÄNKAR
Mats Björke Wikipedia Expressenartikel
Thorsten Flinck hemsida  Doktor Flinck
Mannen i svart:
 Inackorderingstanten Dockskåpet  
Fäboden
Kalle Stropp och Grodan Boll IMDb  Barnradion
Arbis Bar  & Salonger hemsida Facebook FB-evenemang

Dubbelt upp med Thorsten Flinck på Arbis recension Kultursidan.nu 30/9 2015
Nya tider med Sebastian och Isak på Arbis reportage Kultursidan.nu 22/9 2015
Glasklar afton med Flinck recension Kultursidan.nu 29/9 2014

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Thorsten Flinck med laserblicken till Arbis

  1. Pingback: Thorsten Flinck berör med sin närvaro (recension) – KULTURSIDAN.nu