• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Dubbelt upp med Thorsten Flinck på Arbis (recension)

Mats o Thorsten
Dubbelt upp. Mats Björke och Thorsten Flinck på Arbis scen i fredags kväll.

 

”Jag tror på att teatern förändrar människan”

 

Fredagen den 25 september, var det äntligen dags för Nya Arbis att slå upp portarna. Nypremiären inleddes med en Robert Mourad-produktion. Närmare bestämt två kvällar med Thorsten Flinck. Först ut var en konsert med celebra gäster. 
Salongen i den gamla anrika teatern fylldes snabbt med förväntansfull publik, i väntan på Flinck att inta scenen. Några hann skruva på sig, men 30 minuter efter utsatt tid, fick de belöning för sitt tålamod.

Tillsammans med den legendariske gitarristen Kenny Håkansson, inledde Thorsten Flinck kvällen. En duo som är svår att inte uppskatta. När Mando Diao-stjärnan Mats Björke och Norrköpingssonen August Persson senare intog scenen, blev det en ytterligare lyckad kombination av duktiga musiker.

Vi hörde låtar från Thorstens tidigare album, men också från hans senaste skiva Till flickorna på Upplandsgatan 71 från fiaskot mittemot, producerad av just Mats Björke. Låten av samma titel, fick vi givetvis höra under kvällen. En djup och vacker text som Thorsten skrivit till sina två döttrar.

 

Thorsten Flinck
Från Thorsten Flinck till flickorna på Upplandsgatan 71.

 

– Det här kommer det inte skrivas om i morgon. Det gjorde det ju med Gina Dirawi i Mello. Titta, nu händer det ingenting, uttrycker en skämtsam Flinck då han greppar August på rumpan.

För visst bjuder han publiken på skratt. Trots att Thorsten emellanåt upplevs en aning skygg, så levererar han både humor och dans. Även några ur publiken har svårt att sitta still. Under hans version av Balladen om K som några började dansa.

De låtar som fängslar mig lite extra denna kväll är framförallt Caj Karlssons Ekon, men också Vildvuxna rosor. Förmodligen är det Thorstens närvaro i texten.

– Ni kanske undrar varför jag har en konstig frisyr, påpekar Thorsten och förklarar att det har med lördagens föreställning av Paria att göra. För som tidigare känt, spelar Thorsten båda mansrollerna själv i denna enaktare av Strindberg. 
En kväll som jag personligen denna helg, sett mest fram emot att få närvara vid.

”Han är som man förväntar sig”, sammanfattade ett flertal ur publiken. Alla verkade vara nöjda och överens om att Thorsten är både intressant och underhållande.

Något som även lördagens, Kulturnattens, teaterpublik verkade enig om, då salongen på nytt fylldes för att denna kväll se honom i sitt egentliga element – teatermannens.

 

Sminkning
Förvandlingen. Thorsten Flinck inledde Paria med sminka sig inför publiken och att samtala om vad teatern betytt och betyder för honom.

 

”Allt för konsten”, tänker jag när Thorsten sätter sig vid sminkbordet nedanför scenen och rakar av sig ena ögonbrynet för att gå in i karaktär. Därefter sminkar han halva ansiktet till Herr X och andra halvan till Herr Y, vilket även förklarar hans delade scenkostym denna kväll. 
Det dröjer inte länge förrän han vänder sig om och börjar prata till publiken. Thorsten ville berätta vad teatern har betytt för honom, men också vilken smärta den gett. Allt ifrån starten med Ingemar Bergman, till att som skådespelare kyssa en man, till att som reumatiker bli beroende av det smärtstillande läkemedlet morfin.

– Jag är inte i detta yrket för att bli känd. Jag tror på att teatern förändrar människor.

Thorstens mer privata berättelser verkar dock bli för mycket för några i publiken som väljer att lämna lokalen. Någon påpekar att det inte hörs tillräckligt. Någon annan tycker att han ska börja föreställningen istället.

Resten av publiken är nyfiken och uppmanar Thorsten att fortsätta berätta. Med jubel och applåder, stöttar de sin kritiserade idol. Jag kan riktigt känna den kärlek och värme som sprider sig i den vackra salongen.

– Det här hade jag inte räknat med. Att det skulle bli så festligt här idag, uttrycker Flinck och möts genast av nya skratt.

 

Paria
Paria. Är det herr X eller är det herr Y som är den skyldige?

 

När sminkningen är färdig, lämnar Thorsten sminkbordet och kliver upp på scenen. Jag är säker på att flera med mig kunde känna den magiska förvandlingen från privat – till karaktär. Man märker hur han trollbinder publiken, inklusive mig, där hans karaktärer argumenterar om vem som är mest skyldig till sitt brott. Är det Herr X eller är det Herr Y?

Det är inte för inte som Thorsten Flinck är en av vår tids mest hyllande skådespelare. Han må vara en tidsoptimist, som alltför ofta låter publiken vänta mer än nödvändigt. Men väl på scenen, levererar han och han gör det bra!

Text och foto: Josefina Dernsjö

KONSERTEN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

PARIA – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

ARBIS Norrköping

25 september 2015
Thorsten Flinck med gäster

Konsert

MEDVERKANDE
Thorsten Flinck
Kenny Håkansson
August Persson
Mats Björke

26 september 2015
Paria
Skådespel av August Strindberg
Regi/Medverkande: Thorsten Flinck
Prod: Robert Mourad

LÄNKAR
Thorsten Flinck hemsida Facebook YouTube
Arbis hemsida Facebook
Glasklar afton med Flinck recension Kultursidan.nu 29/9 2014

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Dubbelt upp med Thorsten Flinck på Arbis (recension)

  1. Pingback: Thorsten Flinck med laserblicken till Arbis – KULTURSIDAN.nu