• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Välgjort om Erik Chamberts textila verk (recension)

Bonnie Festin
Snabbläsning. Bonnie Festin presenterar boken hon skrivit om Erik Chamberts textila verk.

 

Där går en linje genom allt, en seriös esprit

 

Nedräkning pågår. En vecka kvar till Kulturnatten då den stora Chambertutställningen öppnar på Konstmuseets. Antikvitetsexperter klämde och kände på Norrköpingsbornas Chambertmöbler för en vecka sedan. Bonnie Festin har skrivit en lättläst bok om Erik Chamberts textila verk. Med ett välputsat språk lyfter hon dekorativa mönster i tiden till pusselbitar i ett genomtänkt konsthantverks- och konstnärskap med hemmet och hemstaden som bas.

Bonnie Festin arbetar som utställningsintendent på Stadsmuseet men det är på Konstmuseet hon presenterar sin nyaste bok Sommaräng, Konkret och Harlekin – Verk av Erik Chambert. Det har blivit några genom åren och hon visar både upp förstlingsverket, ett litet Norrköpingshäfte som jag vet möter hotellgäster på rummet, och boken om Carl Bergsten, ”Norrköpings lysande arkitektstjärna”, som hon säger, han som förunnats ett eget rum på Stadsmuseet.

Men nu ska det handla om Eric Chambert, möbel- och mönsterskaparen, som slog igenom på 1930 års Stockholmsutställning. Främst om hans textil- och tapetmönster, för om dem har inget skrivit tidigare. Även skåpsdekorationerna får sitt.

– Chambert, honom har jag levt med i hela mitt liv. Jag växte upp med hans möbler, berättar Bonnie Festin och bläddrar i snabb takt och presenterar kapitel, bilder och mönster. När det är något viktigt, det är det allt som oftast, så håller hon upp och visar, men undan går det.

 

Erik Chambert – Venezia i två färgställningar och Harlekin
Venezia. Stadsmuseet fick en rik donation från familjen efter makarna Chamberts bortgång. Tygproverna togs fram när studenter från Carl Malmsten Furniture Studies var på studiebesök i januari.

 

Riktigt lika fort går det inte att läsa boken, jag plöjer den dagen därpå. Det tar en timme och det är underhållande läsning i korta kapitel, i snitt ett uppslag per mönster. Späckat med nytagna bilder i färg och gamla i svartvitt, hämtade från familjen Chamberts och kommunens arkiv.

Det är skisser, detaljer, miljöer men också konst som gouacher och de pilliga 1960-talsrelieferna, som breddar boken utöver dess valda ämne. Det enda jag saknar är en mer detaljerad innehållsförteckning alternativt ett sakregister.

Layouten i det nästan kvadratiska formatet växlar mellan utfallande helsidesbilder och fotografier som håller sig innanför dubbelspaltens ramar. Varje avsnitt avslutas med en engelsk sammanfattning.

Att Bonnie Festin har en gedigen konstvetenskaplig grund märks i språket, det är beskrivande och med en stilistik som väcker mitt slumrande intresse för textilmönster. Här och där i de koncentrerade texterna (vilken utmaning att välja och att välja bort) slinker det med detaljer, som att det var Erik Chambert som tänkte ut det vi kallar fondtapet. Det handlar då om utsökta blommönstret Fridhemsbacken skapat 1945 som ägnas två hela uppslag. Där finns en skiss med handmålade blommor i skönaste ”vill ha”-komposition.

– Vi har inget provtryck av den. Det skulle vara jätteroligt om någon hade den bevarad som tapet, säger Bonnie.

En rad andra mönster passerar revy genom 1940- och 1950-tal, från de natursköna till de snart nog stiliserade: Sommaräng, Konkret, Harlekin och alla de andra. Även prövade och förkastade mönster, de som aldrig kom till tryck, presenteras.

 

Intendent Anne Wastesson Jonsson visar Erik Chamberts skåp med Norrköpingsmotiv
Linjen. Intendent Anne Wastesson Jonsson visar Erik Chamberts skåp med Norrköpingsmotiv i intarsiateknik, vid en visning i Bråvallamagasinet.

 

Där går en linje genom allt, en seriös esprit genom Erik Chamberts verk oavsett tid, material och genre. Bildligt talat, som i möblernas form, där han elegant gör sitt bästa för den beställande kunden.

Påfallande ofta är linjen synlig. Den löper över skåpsdörrars intarsiasmyckning (Stadsmuseet har ett fantastiskt vackert skåp med Norrköpingsmotiv) men också i tygmönster som Strandsvall eller Norrköpings fasader. Även i konsten, som vi kunde se i Galleri Sanders Chambertutställning, med reliefer och designmöbler, när NP33 invigdes 2012.

De är nära besläktade och om de mest exklusiva Chambertmöblerna, unikt handgjorda för kunden, inte ryms i plånboken (stolen Poem och en soffa nytillverkas) så finns några av konstnärens tygmönster i Stadsmuseets butik, i ett växande sortiment.

– Hade han sålt sina mönster till en bredare publik hade han varit lika känd som Josef Frank är i dag, tror Bonnie Festin.

 

Bonnie Festin
Porträttfotografering. Bonnie Festin med sin senaste bok Sommaräng, Konkret och Harlekin – Verk av Erik Chambert. 

 

Men först introduceras läsaren för Erik Chambert, mästersnickarens yngste son som kostades på utbildning och gjorde succé och karriär. Samarbetet med arkitekten Kurt von Schmalensee förde honom både ut i världen, i sällskap med Carl Malmsten och Josef Frank, och hem till Norrköping.

Medan äldre brodern Otto Chambert var disponent för familjeföretaget blev Erik dess konstnärlige ledare. Kvalitetsmöbler och så småningom även textilier ledde företaget både till uppgång och så småningom till dess fall – när medelklassen inte längre ansåg sig ha råd med handgjorda möbler.

Så rätt i sin tid han var på Stockholmsmässan, eller var det han och Carl Malmsten som skapade framtiden? Det är sådant jag undrar över när jag läser och framför allt ser de äldre fotografierna.

Om helheten i Erik Chamberts livsverk skriver Kersti Sandin Bülow, från Carl Malmsten Studies, i det avslutande kapitlet om Erik Chembert som rumsgestaltare. Med bilder från utställningsmiljöer, möbelmagasinets skyltfönster eller i hemmet.

Snart får vi se allt detta och mycket mer därtill i verkligheten. När Konstmuseet strax slår upp portarna för utställningen Erik Chambert i samverkan med Stadsmuseet, familjen Chambert och Carl Malmsten Furniture Studies. Bonnie Festins faktabok ger ett gott smakprov i väntan på den större helheten.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDEN

https://www.flickr.com/photos/kultursidan/sets/72157658758880732/

FACKBOK

Sommaräng, Konkret och Harlekin – Verk av Erik Chambert
Av Bonnie Festin
Medförfattare: Kersti Sandin Bülow
Fotografi: Björn Dahlgren m.fl.
Layout: Anna Larsson Design
Utgiven av Norrköpings stadsmuseum och Norrköpings Konstmuseum 2015

Boken är en del av samarbetsprojektet Erik Chambert mellan Norrköpings stadsmuseum, Norrköpings Konstmuseum och Carl Malmsten Furniture Studies.

LÄNKAR
Erik Chambert hemsida
Carl Malmsten Furniture Studies hemsida
Norrköpings stadsmuseum hemsida Facebook
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook
Carl Malmstenstudenter lär om Chambert reportage Kultursidan.nu 13/1 2015
Tre sinnliga konstnärer i konstkatedralen på Saltängen recension Kultursidan.nu 24/2 2012

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Välgjort om Erik Chamberts textila verk (recension)

  1. Pingback: Konstmuseets tre ben med Erik Chambert | KULTURSIDAN.nu