• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Kris & Vision på Stadsmuseet och Arbetets museum

Elever från flera skolor har medverkat som referensgrupp  – och bidragit med egna filmer om staden.


Intervjuer med  utställningsproducenten Matilda Bengtsson, Arbetets museums chef Niklas Cserhalmi och
stadsmuseets chef Peter Carelli.

 

Parutställning vill spegla Norrköpings 1900-tal

 

Lördag den 10 december öppnade dubbelsatsningen Kris & Vision – våga älska Norrköping på Norrköpings stadsmuseum och Arbetets museum. Invigningstalade gör förre Norrköpingsbon Marcus Birro, en man med både kriser och visioner. Cirkus Cirkör gav minishow med smatterjacka, huvudsnurra och visselvajer-raketer och kommunens kulturstipendiat Pixie Kamfjord Karlsson tog med gitarren till Stadsmuseet.

Den gemensamt finansierade. planerade och byggda urställningen Kris & Vision ska hålla för museibesökarna i fyra år och skolornas unga är en viktig målgrupp. Men också vuxna besökare ska få ut något av utställningen som alltså består av två delar med två skilda uttryck.

På Stadsmuseet möter Kris & Vision som en storstadsdjungel i den stora salen rakt fram. Glänsande huskroppar växer smala och höga med glänsande fasader av bilder, färger, tidningsklipp. I stället för fönster är där ett och annat hål, en liten monter med några kaffekoppar, en fotbollströja, en hatt vars tyg vävts av det randiga Norrköpings-N:et några plastpåsar.

Det är det närmaste man kommer begreppet nostalgi, och det är knappt. Utställningen förmedlar mer viljan att berätta stadens historia i korta drag än att stanna upp vid gemensamma hållplatser som biografer eller dansställen.

Det är första gången Stadsmuseet tar ett sådant grepp kring hela århundradet, tidigare utställningar har stannat vid 1980-talet.

Tar man sig in i storstadens gränder öppnar den sig för nedslag i viktiga ögonblick i stadens 1900-talshistoria. Fattiga textilarbetare i dåliga bostäder, 1940-talets nazistinfluenser, fabriksdöden som tog fart under 1950-talet, de statliga verkens ankomst under 1970-talet, 1980-talets rivna kvarter. Men också vändningen med både Campus och stadens stolthet: Industrilandskapet som öppnats för en ny framtid.

I några hörn öppnar sig fördjupningar: en om stadens invånare, representerad av tre kvinnoliv 1911, 1961 och 2001; andra tar upp andra ämnen, som arbete och stadens liv.

Och längst in kommer vi fram till ett rödmålat plank, inte olikt det i Västgötebacken mitt emot museet och Knäppingen. Affischering är förbjuden men sitt gärna på bänkarna.

Arbetets museum låter Kris & Vision bli en inledande, men avskärmad del till den stora fasta utställningen Industriland. Om Stadsmuseets utställning velat skildra verkligheten så handlar Arbetets museums del mer om visionerna, de som kom som svar på kriserna. Vi får på många sätt se samma historia igen, men ur ett nytt perspektiv.

Vi möter framsidan – Konst- och Industriutställningen 1906, den färgglada affischen där unionsflaggor och skorstensrök blåser åt höger – mot framtiden. Om hörnet väntar fabrikernas baksida.

Det tidiga 1900-talets nöd, beskriven av Moa Martinsson, får så småningom svar i nya bostäder och barnavård även om det tar några decennier.

Nästa kris: fabriksnedläggningarna som gjorde att kommunens tungviktare reste till Stockholm för att tala med regeringen ledde till verksflytt med SMHI i topp.

Utställningen visar flera av de restaurerade reklamfilmer kommunen låtit göra genom åren och som har setts på grannmuseets Filmhyllan under de senaste åren. Nu placeras de sitt sammanhang.

Längst in, efter karnevalen som drar upp Norrköping ur rivningsträsket, möter vi de ungas bilder av Norrköping. I den pedagogiska verksamheten kommer skolelever att få göra sina egna filmer om staden och om framtiden. Museichefen lovar att spara dem, kanske de hamnar på nya utställningar om Norrköping – om kanske 50 år.

Missa inte den lilla modellen av Holmen, ett arkitektförslag från mitten av 1980-talet, som låter Holmen återfå sina ursprungliga konturer, omfamnad av Strömmens vatten.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund

 

  • ARBETETS MUSEUM Norrköping

    STADSMUSEET Norrköping

  • Vernissage 10 december 2011
    Kris & vision
    Utställningsproducent: Matilda Bengtsson

 

UTSTÄLLNINGEN PÅ STADSMUSEET – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

UTSTÄLLNINGEN PÅ ARBETETS MUSEUM – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.