• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Per Serres landskap på Konstforum


Utan titel. Per Serre numrerar målningarna på Konstforum i den ordning de hänger, detta är Målning 34.

 

Målar med och mot dagens ljus

 

NORRKÖPING Hågen måste finnas – lusten att gå ut. Per Serre, konstnär från Karlshamn i Blekinge, målar så mycket ute i skärgården att han förtjänar epitetet friskluftsmålare. Och han tar i. 35 njutbara målningar fyller Konstforum.

 

Per Serre ställer ut på Konstforum – närmast Målning 6
Störst. Hur går det rent praktiskt till att baxa ut jättestora Målning 6 för att måla? Med oljefärg? Ett vanligt staffli räcker inte, det krävs en stadig skiva som stöttar duken.

 

Det är inga små målardukar han tar med ut i naturen. En och annan kan vara riktigt riktigt stor, som björkhagen i jättelika Målning 6 (utställningens titlar är Målning och nummer) Det krävs ett stabilt underlag som ger motstånd mot de impressionistiskt lätta samtidigt fylliga penseldragen som är mer personliga än att bara kallas pastosa. Eller mot skrapningar för den delen.

Undan ska det också gå, stämningar och ljus förändras snabbt. Här är inte tid eller plats för stilla finlir. Den som målar med dagens ljus arbetar med och mot tiden, så tänker jag när jag ser de intensiva färgstrecken på dukarna.

– En ö kan man gå runt, gå över, fram och tillbaka. På förmiddagen är jag på ett ställe. På eftermiddagen på ett annat, säger Per Serre, som strax dessförinnan sagt att han ”måste vara hågad”.

 

Per Serre – Målning 7
Penselsvisch. Just så fångar Per Serre vårens nya grönska i Målning 7.

 

Målningarna skapas alltså på plats. Inga förberedande skisser. Inga fotografier. Det är den omedelbara upplevelsen och stämningen från det landskap han känner så väl som han vill fånga och förmedla.

– Jag lyckas inte alltid med en gång utan är kanske 85–90 procent ute. Resten gör jag klart i ateljén. Tittar, ser vad som behöver tilläggas, som den där röda, säger han om ytterligare en röd fläck på Målning 29.

Målningarna som fyller Konstforums alla rum bär syn för sägen. Höst och vår bär bär gyllenrött och ljust grönt. De långa sommardagarnas målningar är frodiga och flödande av fyllig grönska. Kraftfulla penseldrag. Oljefärg, så erkänt långtorkande, men konstnärens teknik låter klickar och streck samsas utan att de förgör varandra. Här och var kan en rännil ses, som mest i penselsvischade Målning 7.

Jag undrar om det en gång nedsättande begreppet ”målarkludd” av en oförstående omvärld fästes på måleri av just denna passionerade art. För här lär oss konstnären Per Serre att se det blekingska landskapet i dess eget kaos och överraskande egenart på nya sätt. Det är en njutning.

 

Per Serre – Målning 21
Vinterlandskap med tydlig penselföring och små läckra detaljer i Målning 21.

 

Allt är inte skärgårdsö, mycket är fastland. Utomhusmåleriets krassa villkor skulle kunna förklara de fysiskt små rapporterna från isens och snöns årstid. Ofta med små underhållande detaljer, som pyttefåglar och något avvikande gulbrunt i Målning 21. Dock presenteras vintermålningar i stort format i de trycksaker som finns på plats.

Tillbaka till värmen. Gröna färglager bakom framstående blomster ger djungelkänsla. Men det är närgångna studier i den egna trädgården eller på den örtrika ängen strax utanför tomten i Vettekulla utanför Karlshamn.

– Jag är intresserad av växter, fåglar och fjärilar, konstaterar han lakoniskt.

 

Per Serre – Målning 33, 32, 31
Kontrast. Till vänster om välkomnande Målning 32 och 31 hänger mer krävande Målning 32.

 

I Hamnrummet, Konstforums allra innersta, hänger lättsamma Målning 32 med lysande vita och spretiga småblommor i rad. Strax invid bjuder Målning 33, med ett stort beige och brunt parti under vårgröna träd, större motstånd. Mitt öga blir osäkert, nej ingen favorit.

Per Serre påminner mig då om måleriets grunder, de som han kan på sina tio fingrar. Komplementfärger, kalla partier mot varma, han visar hur perspektivlinjerna låter ögat vandra och upptäcka allt mer. Målning 33 växer med grått, gult och blått, får djup och blir något som tål att betraktas länge och att återkomma till.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Per Serre – Målning 2

KONSTFORUM & STUDION Norrköping

Hösten 2018

8–23 september 2018
Pontus Raud
Nödvändiga relationer
Måleri, grafik

8–23 september 2018
Viola Tar
Fotografi

29 september – 14 oktober 2018
Mats Lydén
Måleri
Anders Adelgren
Måleri

29 september – 14 oktober 2018
Jan Allan
Fotografi

20 oktober – 4 november 2018
Anette Hammarén
Måleri, grafik
Nina Kerola
Måleri
Stina Eidem
Måleri

21 oktober – 4 november 2018
Moa Liverstam
Fotografi

10–25 november 2018
Per Serre
Måleri

11–25 november 2018
Anna Julkunen
Fotografi

1–16 december 2018
Östgötaforum

LÄNKAR
Per Serre hemsida
Konstforum hemsida Facebook

Moa Liverstams fotografi i Studion reportage Kultursidan.nu 27/10 2018
Hammarén, Kerola och Eidem ställer ut reportage Kultursidan.nu 20/10 2018
Jan Allan, Mats Lydén, Anders Adelgren reportage Kultursidan.nu 4/10 2018
Pontus Raud och Viola Tar på Konstforum reportage Kultursidan.nu 19/9 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Per Serres landskap på Konstforum

  1. Pingback: Konstforum kallar till Östgötaforum – KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Anna Julkunen och katten i Studion – KULTURSIDAN.nu