Melker Garay ställer ut på Arbis


Pianobaren. Tre målningar av Melker Garay Arbis bistro. De två till vänster utan titel, den till höger heter Förskjuten fantasi.

 

”Jag är också en del av Norrköping”

 

NORRKÖPING Torsdagar i februari månad förvandlas Arbis till ett pop up-galleri. Melker Garay visar upp de senaste årens måleri. Författaren, konstnären och mecenaten har dessutom startat förlag, ännu ett. ”Why not?”

Att omvandla Arbis djupblå bistro till ett pop up-galleri är en strålande idé. Ett tillfälle att visa upp konst för en ny publik på en ny plats. Trots att nöjespalatset Arbis inte är Melker Garays hemmaplan.

– Why not? Arbis är originalet, en plats med historia. Det här är en del av Norrköping, dess identitet. Jag är också en del av Norrköping!, utropar Melker Garay.

 

Melker Garay ställer ut på Arbis
– Jag vill inte ta mig själv på för stort allvar. Melker Garay ställer ut på Arbis.

 

Vännen Hakan Yoldas kläckte idén och förmedlade kontakten med Arbis. Som i sin tur lanserar ”Cubist x Melker Garay”, torsdagskvällar med Andrew Watson drink och Melker Garays måleri.

Melker Garay är en flitig utställare. Sedan debuten på galleri Kameleont 2016 har han visat sina målningar i Norrköping, Sverige och internationellt. Det har hänt att han bjudit in sig själv.

– Jag sitter inte i min kammare och väntar på att världen ska komma till mig. Jag vill ju komma ut.

Både skeptisk mot den etablerade konstvärlden och lockad berättar han stolt att Kiruna konsthall köpt in två karborundumlitografier. Det är två målningar som omvandlas till litografier, vilket måste anses som en bedrift med tanke på Melker Garays reliefartade måleri med tjock och samtidigt smidig akrylfärg.

18 bilder – målningar och en del grafik – tar plats i bistron. Jag känner igen flera från boken Målningar och texter som kom i höstas. Att se dem nu i originalens stora format är en upplevelse.

Blåvita La décoration suspect II påminner om tidigaste måleriet, där han påverkar ljusets möjligheter och djup i en enda kulör, från blått till vitt.

– Fast den är ny. Jag hade sålt den andra och frågade om jag fick göra en liknande. Jag har försökt med andra färger, som rött, men det går inte.

 

Melker Garay – Utan titel
Utan titel. Målningen ingår i en porträttserie.

 

I reliefmåleriet lyser akrylfärgerna klart invid varandra mot enfärgade bakgrunder. Men på sistone har något börjat hända.

– Jag kunde inte komma längre, säger Melker om Vinterblomman och dess obetitlade syskon.

De är onekligen vackra. Lysande färger som ligger invid varandra och så ögat som ger dem gestalt, uttryck, mening.

Efter att det sköna kommit till vägs ände börjar bakgrunden röra sig, lämnar det monokroma eller nästan-monokroma. Plötsligt är färgerna inte klara längre utan de är blandade. Motiven står fram som ur tillstånd snarare än i landskap. Färgerna i motiv/bakgrund samtalar med varandra, som i Förskjuten fantasi.

Ett nytt förhållningssätt uppstår i Stambron. Den dekorativa färgleken är borta. Röd och tung grenslar en tvärbalk en antydan av avgrund, ett brinnande landskap.

Enligt Melker Garay är den högsta konstformen musiken, ”det är så mycket känslor”. Sedan kommer konsten. Orden kommer sist, där som han började sin bana.

– Vad betyder det konkret att människor är olika, frågade Melker Garay retoriskt. Jag är rädd att reduceras som människa. Jag är nyfiken.

– Jag vill prova nya grejer, säger han som nått erkännande som författare av existentiella korta prosastycken.

Melker Garay släpper nu också romanen Bekännelser. Att återkomma till.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Melker Garay – Flykt i en grön fantasi,  La décoration suspect II

ARBIS Norrköping

Torsdagar 7, 14, 21, 28 februari 2019
Cubist x Melker Garay
Konstutställning

LÄNKAR

Melker Garay hemsida/författare hemsida/konstnär Facebook
Arbis Bar & Salonger hemsida Facebook
Melker Garay möter Melker Garay recension Kultursidan.nu 16/12 2018
Melker Garay Oberoende kulturfrämjare reportage Kultursidan.nu 28/11 2017
Färgsprakande Monokrom på Kameleont reportage Kultursidan.nu 14/9 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.