• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Svensk musikvår med Norrköpingsljud


Krigsskådeplats. Sångaren John Erik Eleby och pianisten Mats Jansson vid Sambre-Oisekanalen i Ors där engelska trupper försökte ta sig över trots tysk kulspruteeld. 40 soldater stupade morgonen 4 november 1918, däribland poeten Wilfred Owen.

 

”Som en smäll på käften”

 

NORRKÖPING Norrköpingsfilialen av Svensk musikvår. Fyra konserter under tre dagar med svensk konstmusik – för orgel i S:t Olai, Symfoni med SON i De Geerhallen, för röst och elektroniskt piano på Antikvariatet och kammarkonsert på De Geergymnasiet.

Festivalgeneral Peter Lindroths bidrag bygger på dikter av engelske poeten Wilfred Owen som dog under första världskrigets sista dagar.

Svensk musikvår Norrköping är namnet och den pågår samtidigt som den större festivalupplagan i Stockholm. Föreningen Norrköpingsljud hakar på med fyra konserter, alla med svensk musik som skrivits under de senaste 50 åren, en del musik med Norrköpingsanknytning.

Först ut är organisten Stefan Freds orgelkonsert i S:t Olai kyrka fredag 15 mars. Det blir verk av Fredrik Sixten, känd körkompositör, namnkunnige dirigenten B Tommy Andersson och Torsten Nilsson, bland flera andra kompositörer.

– Det är så lyckosamt att Stefan Fred kommit till stan, utbrister festivalgeneralen Peter Lindroth i telefonen och understryker hur mycket han ser fram mot konserten.

Med Stefan Fred har Norrköping byggt vidare på den nya generationen skickliga kyrkomusiker som tagit vid efter de organister och körledare som lyfte och bar musiklivet från 1960-talet och många decennier framåt. Och visst blir det ett verk av lokale nestorn Bengt Göran Sköld.

På lördagen intar Sten Sandell och hans piano Antikvariatets skyltfönster. Hans verk ”malaj trulig” eller ”Ingen vacker flicka kan älska en malaj” för soloröst och soloröst och piano/elektronik knyter an till kultpoeten och dramatikern Åke Hodell. Och visst har Sten Sandell en Norrköpingsanknytning om man tolkar den inledande textraden rätt:

Nittonhundrasjuttiosex blev jag placerad som malaj på F13 i Norrköping där det var känt att huvudsysslan under drygt ett år var att sopa hangarer. sopa sopa sopa sopa sopa sopa sopa…

– Jag har velat ha med honom tidigare i Norrköpingsljud så sent som förra året, avslöjar Peter Lindroth.

 

Christian Lindberg dirigerar SON
Allan Petterssonprojektet. Christian Lindberg dirigerar SON i Petterssons sjua. På lördag är det dags för Symfoni nr 12.

 

Lite senare på lördagen spelar Norrköpings Symfoniorkester Allan Petterssons Symfoni nr 12 ”De döda på torget”, för blandad kör och orkester och med Christian Lindberg som dirigent. Den här gången är det inte de lokala toppkörerna som sjunger utan proffskörerna Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören.

– Det såg ut som en tanke när SON lade Allan Petterssonkonserten just den här helgen, kommenterar Peter Lindroth glatt.

Söndagens kammarkonsert i De Geergymnasiets aula erbjuder tre verk. Rendez-vous 1 av Arne Mellnäs med Stefan Harg på klarinett och Boa Pettersson på basklarinett följs av Anders Eliassons Disegno per clarinetto som spelas av Stefan Harg.

Avslutar konserten gör Peter Lindroths sångcykel The Wilfred Owen Songs med John Erik Eleby, baryton, och Mats Jansson, piano. Peter Lindroth berättar engagerat om sin mångåriga litterära resa, vars spår som ledde fram till brittiske poeten Wilfred Owen, pacifisten som gick ut som frivillig i första världskriget och dödades en vecka innan kriget tog slut.

Above all I’m not concerned with Poetry. My subject is War, and the pity of War. The Poetry is in the pity. (Framför allt är jag inte intresserad av poesi. Mitt ämne är krig och krigets elände. Poesin är i eländet.)

Den unge löjtnanten hade inte hunnit publicera mer än en dikt. Men som sårad soldat hade han legat på sjukhus tillsammans med andra författare och poeter, som inte glömde bort honom. Owens samlade verk gavs ut postumt och poeten återupptäcktes när Benjamin Britten skrev ett Requiem med texter av Owen 1964. Nu hålls han för den största av sin generations poeter.

– Jag fick till slut fatt på en pocketutgåva med hans samlade dikter på ett antikvariat. Jag läste och det var som att få en smäll på käften. Jag kände att det här måste jag jobba med, berättar Peter Lindroth.

 

Peter Lindroth
Tonsättare. Ordförande. Norrköpingsfödde Peter Lindroth ser till att Norrköpingsljud hörs under Svensk musikvår. Hans verk Wilfred Owen Songs framförs på De Geergymnasiet söndag 17 mars.

 

– Hans poesi är fantastisk och han skriver utan lullull. Han zoomar in, han är reporter och han bara beskriver det han ser. Det träffar en rakt i ansiktet.

Peter Lindroth försökte återge stämningen i varje dikt för sig.

– Dikten Insensibility berättar om människor som är okänsliga för kriget och människors lidande. Där försökte jag göra det åt ragtimehållet, som får spåra ur, exemplifierar han.

Sångcykeln uruppfördes 2008. Året innan 100-årsminnet av första världskrigets slut sökte kompositören kontakt med den by i Frankrike där Wilfred Owen dog.

– Jag mejlade borgmästaren i Ors och frågade om det var möjligt att göra en konsert den 4 november 2018.

Gensvaret var mer än överväldigande. Peter Lindroth bjöds ner och det visade sig att byn lever upp den dagen varje år när stora skaror engelsmän vallfärdar till byn med kanalen, kyrkan och gravplatsen. Han har nu lärt känna inte bara borgmästaren i Ors utan även nu levande släktingar till Wilfred Owen.

I höstas, 4 november 2018, sjöng John Erik Eleby till Norrköpingspianisten Mats Janssons ackompanjemang i Ors mer än fullsatta kyrka. Sångcykeln har även sjungits in och ska ges ut på cd.

På söndag får vi höra den i Norrköping.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Peter Lindroth

SVENSK MUSIKVÅR / NORRKÖPING

15–17 mars 2019
Fri entré till konserterna i S:t Olai kyrka, Antikvariatet och De Geergymnasiets aula

S:T OLAI KYRKA
15 mars kl 19

Modernism och postmodernism
Orgelkonsert med Stefan Fred

PROGRAM
Fredrik Sixten: Toccata festival (1998)

Uno Sandén: Laudate Dominum (1978)

Michael Waldenby: Tempo di Gavotta
(Antiche danze ed arie op 28)

Ylva Fred: Slowly unravels like a ball of yarn (2015)

Bengt Göran Sköld: Introduktion och Toccata (1975)

B Tommy Andersson: Elegy for an Angel (2009)

Torsten Nilsson: Magnificat (1968)
(Septem improvisations pro organo I)

ANTIKVARIATET
16 mars kl 12

”malaj trulig”
eller
”Ingen vacker flicka kan älska en malaj”
av och med Sten Sandell
Soloröst och piano/elektronik/komposition 2019

DE GEERHALLEN, LOUIS DE GEER
16 mars kl 15

Allan Pettersson: Symfoni nr 12 ”De döda på torget” (1974)
Introduktion kl 14:30 med Fredrik Anderberg
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Christian Lindberg
Körer: Eric Ericsons Kammarkör, Radiokören

AULAN, DE GEERGYMNASIET
17 mars kl 16

Arne Mellnäs: Rendez-vous 1 (1979)
Stefan Harg klarinett
Boa Pettersson basklarinett

Anders Eliasson: Disegno per clarinetto (1980)
Stefan Harg, klarinett

Peter Lindroth: The Wilfred Owen Songs (2008)
John Erik Eleby, baryton
Mats Jansson, piano

LÄNKAR
Norrköpingsljud Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.