• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

SON spelar in De döda på torget live


Världsnyhet. Christian Lindberg och Henrik Marmén presenterade fortsättningen på The Allan Pettersson Project – alla tonsättarens stora orkesterverk i en samlad box, med Christian Lindberg som dirigent.

 

Allan Petterssonboxen på nytt spår

 

NORRKÖPING Liveinspelning av De döda på torget vid lördagens konsert. Norrköpings symfoniorkester kompletterar sin Allan Petterssonbox med tonsättarens Symfoni nr 12. Och börjar om på ny räkning.

Glad och stolt annonserar dirigenten Christian Lindberg fortsättningen på skivinspelningarna av Allan Petterssonprojektet för världen.

– The overall interest around the world, förklarar han för den internationellt lyssnande filmkameran, ligger bakom beslutet. Rentav att det finns ”a demand”, ett krav från publiken.

 

– Det krävs en orkester som känner starkt för musiken. Det skulle inte kunna göras av någon annan än SON, sade Robert von Bahr vid presskonferensen.
Oktober 2013. Karin Veres, dåvarande ledare för SON, tillsammans med Christian Lindberg och Robert von Bahr, grundare av BIS records vid första presskonferensen.

 

”The Allan Pettersson Project” – boxen – med den svenske tonsättarens alla symfonier, inspelade med Norrköpings Symfoniorkester drogs igång 2012 och planerades vara klart till 2018. Bakom inspelningarna står tyska skivbolaget BIS, som var drivande tillsammans med Christian Lindberg och SON:s dåvarande konstnärliga ledare Karin Veres.

Fem inspelningar från tidigt 1990-tal med Leif Segerstam som dirigent låg redan med som en grundplåt. Att Christian Lindbergs fingrar fattat pinnen har märkts, topprecensioner, en Grammis och två nomineringar, och projektet har växt med åtta av tonsättarens Barfotasånger och en Violinkonsert.

Med helgens inspelning av Symfoni nr 12 blir boxen komplett. Alltså med alla 16 fullbordade symfonierna, den ofullbordade nr 17 och övriga stora orkesterverk.

 

SON och Christian Lindberg – Allan Pettersson Symfoni nr 9
Grammisvinnaren nr 9. Utgåvorna i serien kännetecknas av dubbelporträttet av Christian Lindberg till vänster och Allan Pettersson till höger.

 

Men nu är beslutet fattat. Christian Lindberg och SON får arbeta vidare i ytterligare fem år, med målet att fylla boxen med enbart Christian Lindberg som dirigent. Något han länge önskat.

Intresset för modernisten Allan Pettersson är stort och blir bara större allteftersom projektet gått framåt. Konserterna i De Geerhallen drar inte bara Norrköpingsbor. Publik kommer och återkommer från andra delar av Sverige och även från andra länder. Skivorna med den svenska modernistens symfonier säljer bra redan innan boxen är full.

– Dubbel-cd:n med Symfonierna nr 5 och 7 låg på fjärdeplats på klassikerlistan förra året, berättar Henrik Marmén, Symfoniorkesterns konstnärlige ledare.

Henrik Marmén jämför Allan Pettersson med Gustav Mahler. Det var Leonard Bernstein som blev den senromantiske tonsättarens uttolkare och lyfte fram honom för publiken genom sina konserter och inspelningar 1950–1970-talen.

– Allan Pettersson är ett bra exempel på en samtida tonsättare, som hade konstnärlig integritet och inte brydde sig om omgivningens förväntningar utan nådde publikens hjärta, framhåller Henrik Marmén.

– Tidskriften Gramophone har jämfört Allan Pettersson med Beethoven, understryker Christian Lindberg, som i sin tur kan jämställas med Bernstein i sin roll som förvaltare och förmedlare av Allan Petterssons arv.

 

I en skog av mikrofoner.
Mikrofonskog. Så här kommer det att se ut vid konserten på lördag. Bilden togs vid en tidigare inspelning.

 

Mikrofonskogen står tät i De Geerhallen. Lördagens konsert, för att fylla den sista platsen i den ursprungliga boxen, ska spelas in live. I inspelningsteknikernas rum ett gott stycke från De Geerhallen ligger de 50 kanalerna tätt på datorskärmarna.

Både BIS och Sveriges Radio spelar in konserten. För säkerhets skull spelas även torsdagens och fredagens repetitioner in.

Symfoni nr 12 De döda på torget, spelas inte så ofta får vi veta.

– Jag kan inte förstå varför. Den som är så bra, utbrister Christian Lindberg och beskriver stråkarnas jublande final.

Symfonin var ett uppdragsverk inför Uppsala universitets 500-årsjubileum 1977. Mottagandet var svalt, tonspråket helt enkelt för nytt.

Allan Pettersson skapade sitt verk för kör och orkester och utgick från en dikt av Pablo Neruda, 1971 års nobelpristagare i litteratur.

– De gick ut på torget för att sjunga. Då kom militären och sköt dem, berättar Christian Lindberg.

Sex personer sköts till döds och många skadades under en demonstration i Santiago i Chile 28 januari 1946. Poeten Pablo Neruda beskrev händelsen i dikten Los Muertos De La Plaza som blev en del av hans stora verk Canto General. Det är den dikten som Allan Pettersson använde till sin symfoni.

 

Inspelning av Allan Petterssons De döda på torget
Inspelning pågår. Allan Petterssons Symfoni nr 12 har undertiteln De döda på torget

 

– Jag kan få tårar i ögonen när kören sjunger ”Ramona Parra lysande krigarinna”, berättar Christian Lindberg om avsnittet om den unga kvinnan som dog på torget.

Kören, det är Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören. Den här gången är professionella sångare ett måste. Men Henrik Marmén och Christian Lindberg resonerar sig fram till att även skickliga amatörkörer kommer att klara av att sjunga den här körmusiken i framtiden.

Ungefär som det är med symfoniorkestrar som måste arbeta upp sin kompetens för att kunna spela Pettersson, vars tempo ansetts ”ospelbart”.

– Alla måste vara skickliga instrumentalister. Man måste ha tålamod, och dessutom fysisk uthållighet för att orka spela. Plus ha djup förtrogenhet med Allan Petterssons tonspråk, listar Henrik Marmén kraven.

 

Christian Lindberg
Musikens kraft. Christian Lindberg vid konserten hösten 2016.

 

Christian Lindberg leder arbetet med att förmedla musiken till världen, så som Allan Pettersson ville att det skulle låta.

– Först när jag läser hans musik så är det en massa… ett sammelsurium. Det tar fyra månader att gräva i det. Sedan öppnar det sig. Hur kunde jag inte se det?! Att i tolvan dubblerar han instrumenten som Mozart gör i sitt Rekviem!

Förra våren åkte Norrköpings Symfoniorkester på turné till bland annat Österrike och spelade Allan Pettersson i det klassiska konserthuset Musikverein i Wien.

– Vi får lov att spela Allan Pettersson där för att vi är vi. Vår orkester har en unik kunskap och erfarenhet, säger Henrik Marmén stolt.

Nästa år börjar ”The Allan Pettersson Project” om på ny räkning, Christian Lindbergs egen. Symfoni nr 15, dirigentens personliga favorit, ska spelas in. Dessutom med Allan Petterssons Viola Concerto.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


DE GEERHALLEN Norrköping

16 mars 2019 kl 15
Storslagen final!
Allan Petterssons Symfoni nr 12 – De döda på torget
Norrköpings Symfoniorkester
Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören
Dirigent: Christian Lindberg

PROGRAM
Allan Pettersson (1911-1980) Symfoni nr 12

Konserten ingår i festivalen Svensk musikvår 15–17 mars info

LÄNKAR
Gramophone recension
Allan Pettersson society hemsida
BIS records hemsida
Christian Lindberg hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook Allan Pettersson-projektet

ARTIKLAR OM THE ALLAN PETTERSSON PROJECT
SON från Wien till Stenhammarfinalen reportage Kultursidan.nu 13/6 2018
Tvära kast med mästerblåsare och SON recension Kultursidan.nu 19/2 2017
Trumpet, jakthorn och Petterssons 5:a reportage Kultursidan.nu 14/2 2017
Drabbad av Piazzolla och Pettersson recension Kultursidan.nu 10/11 2016
Pettersson och Piazolla med SON KortNytt Kultursidan.nu 7/11 2016
Chefdirigentlöst SON går mot nya möten reportage Kultursidan.nu 4/5 2016
Dags för Allan Petterssons Symfoni nr 14 reportage Kultursidan.nu 26/11 2015
Symfoniorkestern tog 2 Grammisar reportage Kultursidan.nu 26/2 2015
SON spelar in Allan Petterssons nr 13 reportage Kultursidan.nu 15/1 2015
Symfoniorkesterns julklappar 3-2-1 reportage Kultursidan.nu 22/12 2014
SON spelar Allan Petterssons svåraste reportage Kultursidan.nu 17/9 2014
SON och BIS ger ut Allan Pettersson-box reportage Kultursidan.nu 1/11 2013

VÅRENS ARTIKLAR OM SON
Strålande dubbelkonsert med SON recension Kultursidan.nu 4/3 2019
Johan Dalene spelar Brahms dubbla reportage Kultursidan.nu 28/2 2019
Musiktreor seglar Borton HoriSONten reportage Kultursidan.nu 8/2 2019
Jättebarnkör med Jojje och SON reportage Kultursidan.nu 25/1 2019
Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON reportage Kultursidan.nu 4/1 2019
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.