• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Monica Wilderoths Fallfrukt på TBg34


”Jag behövde en medskapande människa som flyttar ut spelet”. Monica Wilderoth bad kollegan Martin Rosengardten regissera hennes monolog Fallfrukt.

 

”Knäckebrödet är självupplevt”

 

NORRKÖPING ”Vi ska göra ett teaterbygge som inte räcker till” tänkte regissören Martin Rosengardten. Efter en lång tids detaljpetiga repetitioner har monologen Fallfrukt av och med Monica Wilderoth premiär på Teater Bråddgatan 34. Producerar gör Östgötateatern tillsammans med Riksteatern.

Kön och klass. Som dramatiker, skådespelare och regissör borrar Monica Wilderoth oupphörligt i samhällskonstruktionen och vad den gör med oss människor. På torsdag står hon på scen med egna monologen Fallfrukt.

Fallfrukt är ett hårdhänt koncentrat av det som betyder mest i mig. Klass och kön är för mig något återkommande. Jag har ett intresse av klassfrågor och vilka åtskillnader vi gör på grund av mer eller mindre kompetenta bedömningar, säger Monica Wilderoth efter genomdraget två dagar före premiären på Teater Bråddgatan 34.

– Jag vill stå upp mot dumheterna i samhället i allt jag gör.

 

Monica Wilderoth
Kontraster. Monica Wilderoth samtalade med provpubliken efter genomdraget på Teater Bråddgatan 34.

 

Teaterelever från Marieborgs folkhögskola har suttit på första och andra bänk och sugits allt djupare in i spelet. De har följt de tvära kasten hos kvinnan på scenen som öppnar allt djupare, allt sårigare minnen.

– Det sista du säger, är det du på riktigt? Du är så äkta, så nära, frågar någon.

Andra undrar om monologens kvinna, erfarenheterna från samhällets absoluta botten.

– Knäckebrödspaketet är självupplevt, svarar skådespelaren som varit så noga i sin research att hon ringt sjukvårdsupplysningen om hur mycket vatten människokroppen tål.

I Monica Wilderoths pjäs Lupinerna, där hon även regisserade, som spelades på Östgötateatern i höstas singlade berättelserna om än den ena kvinnan efter den andra som löv från ett träd om hösten. Fallfrukt handlar nu bara om en enda person. Och den här gången handlar det inte om enstaka löv.

– Det är ett helt jävla ekträd!, säger dramatikern bestämt.

Fallfrukt började som en halvfärdig roman (den kommer ut i höst) som hon visade för Östgötateaterns dåvarande teaterchef Johan Celander. Samtidigt nämnde Monica att hon var sugen på att spela igen efter flera års frånvaro från scenen medan hon mest ägnat sig åt skrivande.

”Jag har längtat efter du ska komma upp på scenen igen”, blev det uppmuntrande svaret.

En regissör behövdes, någon som kunde dra ut skådespelaren ur texten, ge den luft och rum. Monica Wilderoth frågade kollegan Martin Rosengardten som läste manus och tackade ja.

– Självklart! Det handlade om ämnet, Monica och din lust att lämna över ansvaret, det kunde jag inte motstå, säger Martin Rosengardten som faktiskt regisserat på Östgötateatern tidigare (Ensam av Alfhild Agrell).

 

Monica Wilderoth och Martin Rosengardten
Roligt samarbete. Monica Wilderoth och Martin Rosengardten har jobbat tätt ihop med Fallfrukt.

 

”Vi ska göra ett teaterbygge som inte räcker till” förklarar han sina tankegångar om den lite märkliga teaterscen designad av Julia Herskovits som nu står framför publikplatserna. Den är av klassisk perspektivtyp men förkrympt. Avståndet gör att skådespelaren kliver ur och testar kontakten med provpubliken.

Martin Rosengardten berättar hur de arbetat med de många bitarna, putsat på detaljerna.

– Vi måste ha motpoler till det tunga; det knasiga, absurda, igenkänningshumorn, framhåller han.

– Humor är livsviktigt. Var det Ekelöf som sade ”Det som är botten i dig är botten i andra”, tillägger Monica Wilderoth och har naturligtvis rätt.

Fallfrukt spelas nu på Teater Bråddgatan 34. Länsturnén till Valdemarsvik och andra orter avslutas i Linköping i maj. Östgötateatern producerar den timslånga enaktaren tillsammans med Riksteatern som skickar ut den på turné och tänker sig en bred målgrupp. För vem har inte mött svårigheter, egna eller andras?

Monica Wilderoth hoppas uppsättningen får ett långt liv, längre än Riksteaterns turnéplaner som än så länge sträcker sig över hösten.

– Det är skitläskigt, säger Monica Wilderoth om att själv stå på scenen efter fyra års uppehåll från skådespeleriet.

Samtidigt känner hon en mognad, menar att det inte handlar om prestationen i att göra monologen. Det hon vill förmedla är det viktiga.

– Det viktigaste är samtalet, mötet med människor.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

14–16 mars 2019
Fallfrukt
Av och med Monica Wilderoth
Regi: Martin Rosengardten
Scenograf: Julia Herskovits
Kostymdesign: Magnus Möllerstedt
Mask- och perukdesign: Lena S. Weinar
Ljusdesign: Casper Törneman
Ljuddesign: Martin Rosengardten
Prod: Östgötateatern och Riksteatern

TURNÉ
Valdemarsvik 24/3
Vadstena 14/4
Mjölby 16/4
Linköping 8–12/5

Riksteaterturné hösten 2019

ÖSTGÖTATEATERN

Spelåret 2018–2019

STORA TEATERN – STORA SCENEN

Epifónima

Cirkus Cirkör

Norrköping 7–16 september 2018
Linköping 24 maj–2 juni 2019

I väntan på Godot
av Samuel Becket

Linköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 december

Lupinerna
av Monica Wilderoth

Norrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 december

Galleri 6
av Paula McManus

Linköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019

Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikal

Norrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019

MINDRE SCENER

Nån sorts lugn före stormen
av Theresia Walser

Café Gycklaren, Norrköping 19 februari–3 mars 2019
Stora Teatern, Linköping 2–16 april 2019

Fallfrukt
av och med Monica Wilderoth

Teater Bråddgatan 34, Norrköping 14–16 mars 2019
Länsturné april
Elsas hus, Linköping 8–12 maj 2019

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook

Nån sorts storm i Café Gycklaren recension Kultursidan.nu 21/2 20219
Snart stormar det i Gycklarens café reportage Kultursidan.nu 15/2 2019
Rocky Horror Show med 2019 års twist recension Kultursidan.nu 3/2 2019
Rocky Horror förförde Nils Poletti reportage Kultursidan.nu 29/1 2019
Väl värd väntan på Öhlunds Godot recension Kultursidan.nu 29/11 2018
Samtal i väntan på Godots nypremiär reportage Kultursidan.nu 21/11 2018
Jonis musik gjorde Gycklaren större recension Kultursidan.nu 11/11 2018
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Happening med De gifta på Eiffeltornet reportage Kultursidan.nu 26/10 2018
Lupinerna höjer tystade kvinnors röster recension Kultursidan.nu 16/10 2018
Urpremiär för Östgötateatern Lupinerna reportage Kultursidan.nu 12/10 2018
Medryckande blått piano i Gycklaren recension Kultursidan.nu 4/10 2018
Det blå pianot spelar upp för en ny värld reportage Kultursidan.nu 24/9 2018
Epifónima lyfter kvinnligheten högt recension Kultursidan.nu 11/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018

Agrells Ensam är stark och håller än i dag recension Kultursidan.nu 20/4 2016
Flerskiktig Nomaderna på Östgötateatern recension Kultursidan.nu 22/1 2012

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Monica Wilderoths Fallfrukt på TBg34

  1. Pingback: Samhällskritisk Fallfrukt väcker frågor – KULTURSIDAN.nu