• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Samhällskritisk Fallfrukt väcker frågor


Frågeställning. Har Bibeln svar? Monica Wilderoth spelar kvinnan i sin egen monolog Fallfrukt.

 

De som har och de som inte har

 

RECENSION/ NORRKÖPING Får man gå under? En medelålders kvinna får ett brev från sin mor efter 33 år. Monica Wilderoths monolog Fallfrukt balanserar mellan allvar och komedi på Teater Bråddgatan 34. Snart går den på turné.

”Får man gå under? Måste man alltid klara sig?” är temat för pjäsen. Troligen är svaren ”nej” och ”ja” då självmord är stora tragedier och utomordentligt dyra för samhället men många intressanta frågor väcks i Fallfrukt.

Klass och kön är temat för kvällen. Säkert är Sverige ett av de mest jämlika och jämställda samhällena i historien men då kan kontrasten mellan de som har och de som inte har något (exempelvis mental hälsa) bli ännu mer iögonfallande.

Även om vi är individualister finns det ofta en ovilja att förstå det annorlunda och utmanande. Det finns ett ”ingenjörsdrag” att tycka att alla ska passa in och vara produktiva; hur mycket får det ’kosta’ att må dåligt psykiskt?

 

Fallfrukt
Svåra minnen. Effektiv kontrast mellan innehåll och gestaltning.

 

Intressant att en modern och progressiv pjäs är lite som en brevroman, en genre mest populär på 1700-talet, som i Den unge Werthers lidanden. Det finns bara en roll, en kvinna i medelåldern, och det börjar med att hon får ett brev från sin mamma efter 33 (sic) år. Hon för dialoger med andra via brev eller möjligen SMS, kanske meddelanden på Messenger. Dessutom får vissa poplåtar illustrera nyckelmoment i pjäsen.

Vissa meta-grepp där åhörarna inbjöds till dialog gick möjligen premiärpubliken förbi men det rent tekniska utförandet var skickligt.

Ibland kan skildringar från samhällets botten med en samhällskritisk och / eller feministisk touch bli en smula enahanda men här fanns mycket humor, det fanns en balans mellan allvar och komedi och en språklig kreativitet som ofta var mycket imponerande.

Vi fick oss till livs många bisarra och pinsamma detaljer från missbrukets och psykiatrins värld (även om hon kanske missförstått poängen med mindfulness, här används det mest som en slagträ för att slå ner på en ’individualisering’ av vården) och referenser till sex och religion används på ett både ”oroande” och komiskt sätt.

 

Fallfrukt
Upplysande. Fallfrukt utspelas på en trång, förminskad scen med kyligt ljus.

 

Wilderoth låg bakom Lupinerna på Östgötateatern, den såg jag inte men jag är glad att jag gav henne en chans. Återigen en mycket solid satsning av Riksteatern, tillsammans med Östgötateatern, och vi hoppas få se mer av metateater med inslag av samhällskritik i framtiden.

© Text: Lars Henriksson
© Pressfoto: Markus Gårder

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

14–16 mars 2019
Fallfrukt
Av och med Monica Wilderoth
Regi: Martin Rosengardten
Scenograf: Julia Herskovits
Kostymdesign: Magnus Möllerstedt
Mask- och perukdesign: Lena S. Weinar
Ljusdesign: Casper Törneman
Ljuddesign: Martin Rosengardten
Prod: Östgötateatern och Riksteatern

TURNÉ
Valdemarsvik 24/3
Vadstena 14/4
Mjölby 16/4
Linköping 8–12/5

Riksteaterturné hösten 2019

ÖSTGÖTATEATERN

Spelåret 2018–2019

STORA TEATERN – STORA SCENEN

Epifónima

Cirkus Cirkör

Norrköping 7–16 september 2018
Linköping 24 maj–2 juni 2019

I väntan på Godot
av Samuel Becket

Linköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 december

Lupinerna
av Monica Wilderoth

Norrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 december

Galleri 6
av Paula McManus

Linköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019

Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikal

Norrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019

MINDRE SCENER

Nån sorts lugn före stormen
av Theresia Walser

Café Gycklaren, Norrköping 19 februari–3 mars 2019
Stora Teatern, Linköping 2–16 april 2019

Fallfrukt
av och med Monica Wilderoth

Teater Bråddgatan 34, Norrköping 14–16 mars 2019
Länsturné april
Elsas hus, Linköping 8–12 maj 2019

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook

Monica Wilderoths Fallfrukt på TBg34 reportage Kultursidan.nu 13/3 2019
Nån sorts storm i Café Gycklaren recension Kultursidan.nu 21/2 20219
Snart stormar det i Gycklarens café reportage Kultursidan.nu 15/2 2019
Rocky Horror Show med 2019 års twist recension Kultursidan.nu 3/2 2019
Rocky Horror förförde Nils Poletti reportage Kultursidan.nu 29/1 2019
Väl värd väntan på Öhlunds Godot recension Kultursidan.nu 29/11 2018
Samtal i väntan på Godots nypremiär reportage Kultursidan.nu 21/11 2018
Jonis musik gjorde Gycklaren större recension Kultursidan.nu 11/11 2018
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Happening med De gifta på Eiffeltornet reportage Kultursidan.nu 26/10 2018
Lupinerna höjer tystade kvinnors röster recension Kultursidan.nu 16/10 2018
Urpremiär för Östgötateatern Lupinerna reportage Kultursidan.nu 12/10 2018
Medryckande blått piano i Gycklaren recension Kultursidan.nu 4/10 2018
Det blå pianot spelar upp för en ny värld reportage Kultursidan.nu 24/9 2018
Epifónima lyfter kvinnligheten högt recension Kultursidan.nu 11/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.