• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

November-konst i alla riktningar

Från satir till 1700-talstyger och 1800-talsrost

Satir på Kåkenhus, maskiner på Arbetets museum och konst uppåt väggarna på de traditionella gallerierna – Konstforum, Kronan och Sander.

November månad är extra späckad med konstutställningar.

IMG_5842
Sahar Burhan ställer ut vassa teckningar på Kåkenhus.

Satiren först. Det mobila Museet för glömska, har denna gång parkerat i Kåkenhus entréplan.  Och bör locka en betydligt större publik än studenterna som vistas där dagligdags.

Årets utställning, det är inte så tätt mellan hängningarna, har fått titeln På Gränsen med undertiteln satiriska teckningar från den arabiskspråkiga världen.

Museets Erik Berggren och Kosta Economou har den här gången fått hjälp av konstnärerna Sahar Burhan och Saad Hajo, som bidragit med kunskap, kontakter och egna verk.

Medan den satiriska teckningen i vår del av världen alltmer flyttat ut från dagstidningarna till andra arenor lever genren i högsta välmåga i Mellanöstern. Utställningen bär syn för sägen, närmare 30 konstnärer medverkar.

IMG_5838 IMG_5845
IMG_5839 IMG_5847
På gränsen – mer satir på Museet för glömska som denna gång flyttat in i Kåkenhus.

Intressant att se är hur stilen påminner om den traditionella västerländska, möjligen med skillnaden att bilden bör tolkas från höger till vänster.  Vilket kan bero på två saker, att den moderna satiren växte fram på 1930-talet då den muslimska världen och väst levde i ett mer oproblematiskt förhållande till varandra, och att många av konstnärerna inte bor i de länder de publicerar sig i.

Det är roligt, bitskt och vasst och för det mesta lättbegripligt. För norrköpingskonstnärerna Sahar Burhan och Saad Hajo är utställningen en förövning till ett gästspel på EWK-museet i december. På gränsen visas också i Beirut, Libanon, om ni har vägarna förbi Unescos högkvarter där nästa vecka 13-17 november.

 

 

IMG_5778
IMG_5788 IMG_5787
Hängning pågår på Konstforum. Överst Eva Kerek, nedan till vänster Annette Hammarén, till höger Maija Lemiäinen Nyrén.

 

Konstforum hänger verk av Annette Hammarén, Eva Kerek och Maija Lempiäinen Nyrén på väggarna.

Eva Kereks målningar lyser av färgens kraft men också av minnen, berättelser. Suggestiva är Annette Hammaréns ödsliga landskap. Dunkla, som fotograferade om natten. Maija Lempiäinen Nyrén har också naturen som motiv, men går helt tätt inpå knoppen, bladet, blomman.

 

 

Konstnären Per Jadéus framför sig själv.
Händelser kring en helig get Valkyria
Tre lajvare Ung man med bössa
Per Jadéus i tredubbel upplaga. Bakom till höger ses han med vacker väst och sin egen livsmask i handen. Mittenraden: Händelser kring en helig get och Valkyria. Underst tre lajvare och Ung man med bössa.

 

Galleri Kronan gästas just nu av Per Jadéus, konstnär från Skåne som i utställningen Porträtt, rollspel och en helig get leker med det äldre måleriet. Inte minst konsten att kunna måla stoffer, tyger, lockar. Porträtt som påminner om 1700-talet dominerar galleriets väggar men det är tydligt att det är vår tids människor med vår tids mentalitet som iklätt sig en äldre tids ram och klädedräkt. Kanske porträtten av medeltidslajvare mer ger känsla av den tiden.

Sticker ut gör Händelser kring en helig get, en ljus allegori, men man behöver inte tolka. Målningen kan ses som en hyllning till husguden, 1700-talsmålaren Tiepolo.

 

 

Kärl av Karl John Lilliesköld.
Lilliesköld Lilliesköld, detalj
Lysande rött är Kärl av Karl John Lilliesköld. Nedanför landskap och detalj ur detsamma.

Också på Galleri Sander kan man finna anspelningar på 1700-talet. Karl Johan Lilliesköld vandrar i arkaiska landskap med en så fin pensel att man bara anar vinddragen, men inga penselstreck.

Han delar de vita väggarna med Norbert Robles och Ruth Goldmann i en samlingsutställning som passande nog fått namnet Tre konstnärer.

Robles Robles, detalj
Goldmann
Norbert Robles snirklar sig fram med mönster som påminner om 1950-talets lekfulla design eller Josef Frank. Medan Ruth Goldmanns Collage inte låter sig avslöjas lika lätt.

 

 

Elia Cosimi vid pressvisningen på Arbetets museum.
Elia Cosimi Elia Cosimi
Elia Cosimi vid pressvisningen på Arbetets museum.

Arbetets museum gästas av italienska konstnären Elia Cosimi och hennes utställning Logisk mekanik. Fascinationen för gamla maskiner av järn väcktes på ett museum hon besökte som barn. Tankarna går till Jules Vernes värld eller bakåtblickande dataspel som klätts i 1800-talsarkitektur. De stora målningarna är dels i olja, dels i ljusare akvarell.

Här finns anspelningar på Moderna Tider, Charlie Chaplins film. Hennes senare verk låter ögat gå helt nära tingen, så uppförstorat att konstruktionen lämnar järnet för att närma sig det organiska.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • MUSEET FÖR GLÖMSKA, Kåkenhus

  • 6 november – 12 december 2010
    På Gränsen
    – satiriska teckningar från den arabiskspråkiga världen

 

  • KONSTFORUM

  • 6 november – 21 november 2010
    Annette Hammarén Eva Kerek Maija Lempiäinen Nyrén

 

  • GALLERI KRONAN

  • 6 november – 21 november 2010
    Porträtt, rollspel och en helig get

    Per Jadéus

 

  • GALLERI SANDER

  • 4 november – 22 december 2010
    Tre konstnärer
    Norbert Robles, Ruth Goldmann, Karl Johan Lilliesköld

 

  • ARBETETS MUSEUM

  • 6 november 2010 – 30 januari 2011
    Logisk mekanik

    Elia Cosimi
Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to November-konst i alla riktningar

  1. Pingback: Paus på EWK-museet | KULTURSIDAN.nu