Fängslande praktverk (recension)

Dick Harrisons bok om det medeltida Söderköping ett måste

Historieprofessorn Dick Harrisons senaste praktverk En medeltida storstad  – Historien om Söderköping, utgiven på Norstedts förlag, ligger nu på bokhandelsdiskarna. Ett måste för alla historiskt intresserade östgötar, då det är ett spännande och fängslande stycke lokalhistoria som presenteras! Som författaren själv påpekar är det sannerligen på tiden med en ny och uppdaterad bok av det här slaget. Det senaste som givits ut på samma tema är Sven Ljungs Söderköpings historia intill 1568 från 1949.

I boken berättar Harrison om Söderköpings närmast explosionsartade utveckling under tidig medeltid. Det som från början var en strategisk handels- och marknadsplats förvandlas under en förhållandevis kort tidsperiod till att bli en av det nybildade svenska rikets största och viktigaste städer. I ett antal tematiska kapitel får läsaren genom olika infallsvinklar en bred bild av den medeltida storstadens framväxt, blomstringstid och tillbakagång. Den fascinerande berättelsen når sin slutpunkt vid tre förödande katastrofer som drabbar staden under 1500-talet, och omformar Söderköping till den småstad som den alltsedan dess har varit.

Idén till sin nya bok fick Harrison av Söderköpings kommun. Det innebar för honom en narrativ utmaning: att beskriva det stora utifrån det lilla. ”Vad händer med vår historia”, skriver han i sitt förord, ”om vi medvetet utgår från det lilla samhället, från byn och staden snarare än riket och kulturkretsen, för att tolka det förflutna? Hur kan vi förstå Sverige och Nordeuropa om vi sätter ned foten i just Söderköping och relaterar stadens utveckling till det framväxande medeltida samhället?” Svaret är väl att vi kan få en ökad förståelse för historien och dess skeenden i ett vidare perspektiv om vi först får en ingående beskrivning av rådande förhållanden inom ett mer avgränsat område.

För visst får läsaren en både sakkunnig och ingående presentation av den en gång så betydande östgötska staden. Med utgångspunkt i de otaliga nutida arkeologiska fynd som gjorts i Söderköping kan Harrison på ett entusiasmerande sätt berätta om hur de många gånger anonyma Söderköpingsborna framlevde sina liv. Han berör både små och stora fynd, intakta latrintunnor med kvarblivet innehåll såväl som resterna efter den på 1530-talet rivna Sankt Ilians kyrka. Harrisons historia om Söderköping, sedd ur det mindre perspektivet, fungerar alltså utmärkt.

De kapitel som redogör för det omkringliggande svenska rikets in- och utrikespolitik och de olika regenterna framstår emellertid som allt för forcerade. Det känns som att Harrison där endast ägnat sig åt en uppräkning av den medeltida regentlängden. Den vidare förståelsen för den svenska medeltiden går det knappast att tillskansa sig i En medeltida storstad. Därtill är materialet alldeles för knapphändigt.

Bokens bildmaterial är som ovan nämnts alldeles utmärkt. Det är högst glädjande att se att en av våra stora samtida östgötakonstnärer, Björn Svensk, fått genomföra ett antal illustrerande rekonstruktioner av den medeltida staden!

Text: Lars-Ove Östensson

• HISTORIA

• En medeltida storstad – Historien om Söderköping