• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Saad Hajo råkade tajma EWK-priset väl

Saad Hajo
I finaste sällskap. Saad Hajos lek med konstens stora, som med Magritte och Leonardo da Vinci, fyller väggarna på Galleri Kronan. Det handlar om att skapa skratt och djupare kunskap tillsammans med betraktaren.

 

I innersta rummet ändå en installation

 

Slumpen skötte tajmingen perfekt. På tisdag tar satirtecknaren Saad Hajo emot EWK-priset på Arbetets museum. I lördags hade han vernissage på sin utställning Konst efter Art på Galleri Kronan. Idén på en konstnärlig installation fick ge vika för en tillbakablickande presentation.

– Jag fick tänka om, förklarar Saad Hajo som bokade in sin utställning på Galleri Kronan för ett år sedan. Han hade tänkt låta sin konstnärliga sida få utrymme, som ett sätt att fylla på med energi.

Saad Hajo slår ut med armarna och visar hur slitsamt det är att leverera satirteckningar varje dag. Som han gjort för tidningen As-Safir i Beirut i Libanon i 20 års tid. ”Varje dag”, säger han, och även om jag inte får klart för mig om det innebär fem eller sex eller sju dagar i veckan kan jag känna respekt för brödfödeslitet som kräver kreativitet oavsett om där finns ett flöde för energipåfyllning. Att dessutom leverera en teckning var vecka till nättidningen 24.ae, han leder dess internationella karikatyravdelning, det är en baggis.

 

Saad Hajo
Farväl. Tecknaren som ung hand.

 

Anledningen till om-tänkandet stavas EWK. I september fick han ett kort meddelande på mobilen – ”Ring mig!”. Han ringde. Det var EWK:s dotter Margareta som meddelade att han fått årets EWK-pris. Något av det finaste pris en satirtecknare kan få, till minne av Ewert Karlsson, Sveriges store politiske tecknare.

– Jag blev berörd – och glad. Men jag var tvungen att hålla tyst, jag fick bara berätta för min fru. Det var svårt att inte få säga något till min familj, till min bror.

På tisdag tar Saad Hajo emot EWK-priset som delas ut på Arbetets museum där EWK-museet är inrymt. Det blir samtal, med fokus på yttrandefrihet, museiintendenten Carina Milde håller i evenemanget. ”Kom och lyssna”, uppmanar Saad.

Det fick bli en utställning som berättar om vem det är som tar emot priset och kanske ett svar på frågan varför. Om detta påminner en del av bilderna på väggarna. Men också den lilla diskreta lappen som berättar om just redaktörskapet för 24.ae, om produktion av utställningar på internationell nivå (även på Arbetets Museum och Museet för glömska) och om juryarbete. (Dessutom vill han starta en internationell bildbyrå för satirteckningar, i Sverige är klimatet dåligt sedan lång tid.)

Men han vill börja från början, ja redan när han låg i mammas mage. För visst var det en blivande tecknare som kikade ut på världen genom navelns nyckelhål. Saad Hajo beskriver sitt liv från barndom till nu med teckningar som spänner över flera decennier. Starkast intryck gör handen som med en tår tar farväl till barndom och land, går över öknen mot ett nytt liv. Biografin ryms i Kronans lilla galleri.

 

Saad Hajo
Bokmonter. Saad Hajos satirteckningar har publicerats i olika böcker tillsammans med kollegors verk.

 

I det stora rummet ryms andra bilder, några politiska men mest har han här lekt med andra konstnärers kända verk. Utställningen heter ju Konst efter Art. Så här ser vi Mona Lisa ta en selfie och Munchs ångestridna gestalt spöka hos en mager gestalt med andelampa i handen (kopplingen gör att jag tänker på EWK första men inte sista gången på utställningen). Här är också Delacroix franska revolutions-Marianne strida för Facebook. Det är blyerts, mycket tusch, lite pastellkrita och någon akvarell. I en monter visar han böcker där hans teckningar publicerats.

– När det finns en gemensam kunskap mellan tittarna och mig, så kan vi skapa skratt och djupare kunskap tillsammans, menar Saad Hajo.

I Kronans innersta rum blir det ändå en installation. På väggen hänger en enda teckning – Överklassen. En familj som lever i borgerlig 1800-talsprakt med kristallkrona i taket medan underklassen bor på vindsvåningen med bara ett enkelt ljus på golvet.

Saad Hajo lyfter på det svarta tygstycket och bjuder in oss till sitt rum. Vi slår oss ner, i all enkelhet.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI KRONAN Norrköping

7 – 22 november 2015
Konst efter Art
Blandteknik

Saad Hajo

EWK-museet Arbetets museum

10 november 2015 kl 18
EWK-priset
Mottagare: Saad Hajo

Utdelas av EWK-sällskapet

LÄNKAR
Saad Hajo hemsida
EWK-sällskapet hemsida
Arbetets Museum hemsida Facebook EWK-museet
Saad Hajo årets satiriske EWK-pristagare reportage Kultursidan.nu 7/10 2015
Saad Hajo rapporterar från popcornkriget reportage Kultursidan.nu 13/4 2012
Paus på EWK-museet reportage Kultursidan.nu 6/12 2010

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.