• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Fotografiska världar m.ä. på Kronan


Vernissage. Invigningstalade gjorde Eva Lindblad, fotograf och skapare av Spegla – fotografiska dagar, längst till höger. Från vänster ses utställarna Anna Edlund, Peter Eriksson, Markus Andersson, Daniel Björkert, Brita Nordholm samt Lena Källberg.

 

Nytaget med tidlös touch

 

NORRKÖPING ”Tempus fugit” – tiden flyger. Men den fotograf som ägnar sig åt äldre tiders fotografisk konst tar god tid på sig jämfört med snabba digitala bilder. Sju hängivna fotografer visar fascinerande bildkonst i svart och vitt och tonerna däremellan Galleri Kronan.

Idén kom från årets utställningsgrupp på Kronan som lämnade över den i Daniel Björkerts knä. Det gjorde de bra. Daniel Björkert har kallat på intressanta fotografer till utställningar förr.

– Jag går ofta och grunnar på vilka jag tycker om och skulle vilja ställa ut med. Så jag gjorde en lista, gallrade lite och lämnade in.

Med på listan stod Markus Jenemark, Peter Erikssson, Anna Edlund, Markus Andersson och Lena Källberg – och Daniel Björkert själv förstås. Galleri Kronan nickade gillande och kompletterade med Brita Nordholm, Norrköpingsfotograf i förskingringen.

 

Daniel Björkert
Du och jag och luften emellan av Daniel Björkert.

 

Daniel Björkerts tidlösa fotografier har så vackra titlar att de gör halva bilden. Han växlar mellan flera olika kameror, från hålkamera till storbild och mellanformat. Ibland fotograferar han på film, ibland låter han ljuset falla direkt på fotopapper. Genom att trycka med pigmenterat gummi kan han bearbeta bilderna även efter exponering, skala av eller exponera ytterligare en eller två gånger.

Resultatet är de mjukaste av bilder. Oftast ensliga landskap, kanske en kyrka som stått i tusen år och kommer att stå kvar lika länge – Posering, postering. Fiskaren, ett nära och tungt svärtat porträtt av en man. Medan mer lekfulla flickporträttet Du och jag och luften emellan har en mjuk blyertston.

 

Brita Nordholm
Inte här – här – borta igen. Brita Nordholms Självporträtt.

 

Norrköpingsfotografen Brita Nordholm flyttade till Malmö för ett par år sedan. Som flera av medutställarna har hon arbetat som professionell fotograf i många år. Då behövs en egen plats för återhämtning och syresättning. En kurs i fotografins historia på Malmö högskola tände lågan.

– Jag tog den där bilden och sedan var jag såld, säger hon om Agnes Café, hennes första försök med hålkamera.

Som vore den en bild från konstnärernas Paris för 120 år sedan. Men alltså nu. En hålkamera i lagom storlek för en 4×5-tumsfilm, ganska stort format. Kamerans hål står öppen en eller två minuter.

– Lite mer information än en småbildsfilm, konstaterar hon.

Malmö breder ut sig på de stort uppdragna bilderna som hon nyligen visat på Liljevalchs ”Vårsalong”. Pildammmsparken, Långgårdsgatan och bryggan rakt ut i oändligheten på klassiska Ribersborg.

Mest spännande är ändå Självporträtt, där Brita Nordholm laddat kameran och klivit in i och ut ur bilden. Slingrande grenar skymtar genom hennes kropp, som att tingens och naturens historia varar längre än människans stund på jorden.

 

Lena Källberg
Typ anno dazumal. Lena Källberg fotograferar med en kamera som är stor som en vanlig tändsticksask och har ett millimeterstort hål.

 

Också hålkamera, men liten som en tändsticksask med ett millimeterstort hål, har Lena Källberg byggt åt sig. Och sedan gått ut på Stockholms gator där hon fångat folklivet i ett nu som påminner om ett då. Inte minst som bilderna sitter i omsorgsfullt skurna passepartouter i gamla loppisramar.

– Vill man ha skarpa bilder måste det vara litet, för att kunna fota snabbt, förklarar hon. Det räcker att öppna hålet en kvarts sekund.

Genom att låta den pyttelilla kameran följa de personer hon vill fånga blir i stället omgivningen mer eller mindre suddig, suggestivt. De förhållandevis små bilderna är framkallade på äldre fotopapper, tonat dels av sin ålder, dels av framkallningsvätskor.

 

Markus Andersson
Metrograd. Mer än stämning än en stad. Markus Anderssons fotosäsong varar från november till mars.

 

Markus Andersson från Göteborg skapar sin egen stad, ”Metrograd”, av bilder från många olika platser. Stämningen är dystopisk och titeln skickar signaler till såväl filmklassikern Metropolis (1927) som till Petrograd, S:t Petersburgs namn åren 1914–1924.

– Fotosäsongen börjar i november och sträcker sig till i mars, berättar Markus Andersson.

Han månar om varje del av processen, från fototillfällets motivval (där ett slitet gardinsnöre gör hela bilden) till framkallning och montering. Någon bild är dubbelkopierad, men när jag tror att han gjort det tricket i bilden av en man som bokstavligen ser att att ha gått in i väggen så handlar det om en affischtavla där övre lager rivits av.

 

Anna Edlund
Våtplåtsfotogram. Ramslök Growing och Maskros Growing av Anna Edlund.

 

Anna Edlund, också från Göteborg, arbetar i våtplåtsteknik, där hon mest gör porträtt. Hon ägnar sig också växtfotogram, alltså lägger växter direkt på fotopapper, enkelt uttryckt.

Här på Kronan kombinerar hon gärna porträtten med växter, digitalt gjorda dubbelkopieringar. Det blir vackra, psykologiska porträtt av män och kvinnor med växtlighet på kropp och ansikten.

– Växter för mig är en skörhet. Jag ser det som en styrka. Det krävs ett mod att ta emot och ge skörhet, reflekterar hon.

 

Markus Jenemark
Enslighet. Markus Jenemark fotograferar sin hemmamiljö: Utsikt från Ateljén, Minna, Lingonudden, Falköping och Smedsskogen på rad.

 

Markus Jenemark är den enda av utställarna som inte är på plats vid vernissagen. Han har för mycket att göra med sin nya fotobok not far from here som han låter trycka i Lidköping, inte långt från Hjo där han bor.

Om naturen är en källa till kontemplation för många berättar hans bilder för mig om ett avstånd. Ett bortvänt barn på väg in i vegetationen oroar mig. Existensen står plötsligt på spel i alla hans bilder. Och ändå är det ju bara miljöerna hemmakring han fångar.

 

Peter Eriksson
Självbespeglande. Peter Eriksson i flera upplagor efter att han vänt kameran mot sig själv, andra bilder i serien ”Walk away” är vattenspeglingar.

 

”Walk away” kallar Peter Eriksson sin vägg av bilder. Två slags bilder möts – självporträtt och vattenreflektioner – vilka båda kräver sin förklaring.

– Jag har fotograferat mina barn genom hela deras uppväxt, till de tröttnat. Nu har jag riktat kameran mot mig själv, i miljöer där jag var som barn. Jag tycker om uttrycket – där jag är hemma, där jag bor, säger han och beskriver hur han ibland använt sig av dubbelexponering i kameran.

Reflektionerna är funna i vattenpölar under lärarens väntan på elever han skickat ut på fotosafari på Skansen i Stockholm. Verkligheten upplöst intill abstraktion. Eller bara ett annat sätt att se.

Peter Eriksson är, vid sidan av Markus Jenemark, den ende av utställarna som fotograferar digitalt efter att ägnat många år åt det analoga och gjort en bok om polaroidfotografi.

– Men jag passar in ändå, bestämmer han.

Han har såklart rätt. Tekniken är bara ett medel för nytagna bilder med tidlös touch.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Tempus fugit – Sju fotografer

GALLERI KRONAN Norrköping

Våren 2019
Utställningar

12–27 januari
Ingrid Schöön Holmberg
”Vissa dagar är ljusare än andra”
Måleri

2–17 februari
Lena Lundström
Glas
Agneta Östlund
Grafik

23 februari – 15 mars
Konst eller klocka 10.0
Utställning för årets S:t Olofsmedaljörer

23 mars – 7 april
Joakim Allgulander
Mixed media och akryl på bomullsduk

13 april – 5 maj
Kjell Sundberg
Målningar

11 maj – 2 juni
Samlingsutställning
”Tempus fugit – sju fotografer”

Daniel Björkert
Brita Nordholm
Lena Källberg
Markus Andersson
Anna Edlund
Markus Jenemark
Peter Eriksson

LÄNKAR
Daniel Björkert hemsida
Brita Nordholm hemsida
Lena Källberg hemsida
Markus Andersson hemsida
Anna Edlund hemsida
Markus Jenemark hemsida
Peter Eriksson hemsida
Galleri Kronan hemsida Facebook

Kjell Sundbergs landskap på Kronan reportage Kultursidan.nu 17/4 2019
Joakim Allgulander på Galleri Kronan reportage Kultursidan.nu 23/3 2019
Konst eller Klocka 10.0 ger utsnitt recension Kultursidan.nu 28/2 2019
Lena Lundström och Agneta Östlund reportage Kultursidan.nu 17/2 2019
Ingrid Schöön Holmberg på Kronan reportage Kultursidan.nu 11/1 2019

Promenad i New York på Galleri Kronan reportage Kultursidan.nu 7/3 2014
Enkla kamerors fotografi på NP33 reportage Kultursidan.nu 8/10 2013
The Grand Focus utforskar världen på Arbetets museum reportage Kultursidan.nu 13/4 2012

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.