• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Apatiska för nybörjare – påminnelsen


Misstro. Marie Åfors som handläggaren som gav avslag till en familj som splittrades och tvångsutvisades. I bakgrunden Kevin Lindström Lago.

 

Gösta mumlar en lång harang

 

RECENSION/ NORRKÖPING Gösta minns allt. Kvartersteatern spelar Jonas Hassen Khemiris Apatiska för nybörjare och påminner om en svensk flyktingskandal, föregångare till den nuvarande. I korta absurda scener speglas människorna kring de apatiska barnen.

Frågan om de apatiska barnen klöv Sverige. Var de sjuka på riktigt? Simulerade de, manipulerade av sina föräldrar, så som statens flyktingsamordnare hävdade. Det här var före Facebooks tid och 157.000 personer skrev för hand sina namn på Påskuppropets listor, för en generösare flyktingpolitik.

Föreställningen handlar på flera plan om våndan av att skildra de viktigaste delarna i en svensk flyktingskandal. Staten tillsatte nämligen en utredare som skrev en rapport.

Detta är ramberättelsen, på verklig grund, i Jonas Hassen Khemiris pjäs Apatiska för nybörjare. Den är en lätt obehaglig version på 95 spelminuter och bygger i sin tur på journalisten och författaren Gellert Tamas då omdebatterade bok De apatiska: om makt, myter och manipulation.

 

Evelina Carlsson, Mons Gregemark,
Samvete. Rösten (Mons Gregemark och Utredaren (Evelina Carlsson) tampas med varandra genom föreställningen.

 

Eller, i mitt minne var verkligheten var än mer obehaglig. Om detta påminns jag i Kvartersteaterns uppsättning i Tredje kammaren, en trappa ner på Teater Bråddgatan 34.

Scenbilden är enkel: En vit trädgårdssoffa, ett skrivbord med stol, i bakgrunden en klädställning med sittplatser. Ibland ett bord. Ibland en talarstol.

Två skarpa skådespelare som Utredaren och Rösten, i konstant gräl om arbetets utförande och kvalitet. De spelas av Evelina Carlsson och Mons Gregemark, hon smidig, smart och snabb, han stor, omsorgsfull och förtvivlad.

Fyra skådespelare sitter bänkade intill garderoben för att vid behov snabbt byta om till nästa scens aktörer: exempelvis klasskamrater, Migrationsverkets handläggare, flyktingar, flyktingsamordnare och dennas barn, en psykolog och några pensionärer.

Ingen spelar ett apatiskt barn.

 

Ellinor Sundberg
Krokodiler. Flickan (Ellinor Sundberg) i en symbolisk scen.

 

Åke Lindgren är en klippa. Oavsett om han vant hanterar TV-reporterns mikrofon eller sveper en filt om kroppen medan han berättar om tortyrens fasor.

Ellinor Sundberg leker med krokodiler i en symbolisk scen, traumatiserad men inte apatisk. Det är också hon som i namn av Migrationsminister meddelar regeringens beslut ifråga om Påskupprorets krav på amnesti. Schack har termen bondeoffer..

Jag är beredd att bli upprörd. Det blir jag inte. Därtill är spelet för ojämnt, några scener som inte funnit sin form stör, även om andra är briljanta.

Men jag blir fortfarande lätt illamående när Flyktingsamordnaren i Marie Åfors obehagliga gestaltning drar svepande slutsatser på vaga grunder. I mitt minne är hennes repliker autentiska.

Tänk om det alltid kunde vara lika lätt att märka skillnad på sanning och på lögn i verkligheten.

 

Åke Lindgren, Marie Åfors, Kevin Lindström Lago
Kyrkkaffe. Pensionerade paret tillsammans med Gösta (Åke Lindgren, Marie Åfors, Kevin Lindström Lago). I bakgrunden Utredaren (Evelina Carlsson).

 

En av Kevin Lindström Lagos många små roller försvinner nästan. Gösta, en lätt förvirrad åldring i kyrkans gemenskap, skakar, mumlar fram en lång harang. Jag tror det börjar med de judiska flyktingarna. Jag lägger märke till baltutlämningen.

Jonas Hassen Khemiri kan sin svenska 1900-talshistoria väl. Sverige och svenskarna har många skandaler på sitt samvete. Det handlar inte bara om stressade politiker och ansvarsbefriade tjänstemän. Det handlar om oss själva och våra val. Då, nu och alltid. Om detta påminner oss Kvartersteatern.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

https://www.flickr.com/photos/kultursidan/albums/72157705188997112

3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

Spelåret 2018–2019
Kvartersteatern
Planerade produktioner

PJÄSPROJEKT

26 oktober – 3 november 2018
Nevermore
Skräckteater
Av Anna Nygren efter Edgar Allan Poe

8–24 mars 2019
Körsbärsträdgården
Av Anton Tjechov
Regi & Produktion: Frida Nyström
Originalmusik: Pelle Mählby

26 april – 4 maj 2019 i Hedvigs kyrka OBS!
Spöksonaten
Av August Strindberg

17–26 maj 2019
Fem gånger Gud
Av Jonas Hassen Khemiri
Regi & Produktion: Frida Nyström
Regiassistent: Astrid Joelsson

SKÅDESPELARE
Jasmine Jägervigg, Elin Rödin, Josefin Matsson
Jennifer Sundström, Anton Augustsson

18–24 maj 2019
Apatiska för nybörjare
Av Jonas Hassen Khemiri
Regi & Produktion: Frida Nyström

SKÅDESPELARE
Evelina Carlsson, Mons Gregemark, Ellinor Sundberg
Kevin Lindström Lago, Åke Lindgren, Marie Åfors

FILM

Våren 2019
Huset bredvid

Kortfilm av och med TeaterNjutarna

UPPSPEL

Barnteatergruppen, 7–9 år
Barnteatergrupperna, 10–12 år
Ungdomsgruppen, 11–13 år – projektinriktning
Nybörjargrupperna

ÖVRIGT

Fria grupper under Kvartersteaterns paraply

LÄNKAR
Asylsökande med apatiska barn Wikipedia
Påskuppropet Wikipedia
Jonas Hassen Khemiri hemsida
Kvartersteatern hemsida Facebook

KvT: 5 x Gud & Apatiska för nybörjare reportage Kultursidan.nu 10/5 2019
Spöksonaten tolkad med gudars kraft recension Kultursidan.nu 1/5 2019
KvT spelar Spöksonaten i Hedvig reportage Kultursidan.nu 23/4 2019
Väl avlyssnad Körsbärsträdgården recension Kultursidan.nu 12/3 2019
Premiär för Tjechovs Körsbärsträdgård reportage Kultusidan.nu 5/3 2019
Mysrysansvärda Nevermore på TBg34 recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Återuppväckta Nevermore går igen reportage Kultursidan.nu 24/10 2018
Kvartersteatern lägger ut för spelåret reportage Kultursidan.nu 21/8 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Apatiska för nybörjare – påminnelsen

  1. Pingback: Fem gånger Gud tar ut svängarna – KULTURSIDAN.nu