• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Katastrofen kommer med Black Breeze

Falah Alani
En modern stad. Falah Alani påminner om de kemiska föroreningar som finns överallt, osynligt eller synligt. Är det  hår eller förgiftad rök bakom kvinnorna?

 

Den illa gör hen illa far

 

Konstnären Falah Alani har ett angeläget ärende med utställningen Black Breeze, det har han alltid i sina utställningar. Jag mötte honom första gången på Grammofon 2009. Då berättade hans målningar om uppväxt, flykt och första tiden i Sverige. Våren 2012 bearbetade han sina minnen från kriget i Irak på Galleri Kronan. Samma höst ville han påminna om kultur och civilisation genom enkla skrivtecken på lilla Galleri Femman. Nu varnar han för miljöförstöringen, människans krig mot sin egen existens.

Ämnet är inte ett nytt påfund, redan sommaren 2013 gjorde han en stor installation av skräp på Konstmuseet i samband med dess 100-årsjubileum. Som jag ser det har han steg för steg vidgat sin blick till att omfatta – allt – överallt.

 


Nästintill hudlös, endast konturens linje och gasmasken skiljer ut människan från den förgiftade miljön. Detalj ur En vanlig dag 1.

 

Platsen för brottet är Galleri Mot Strömmen. Falah Alanis utställning Black Breeze är den första separatutställningen på det relativt nya galleriet på Hospitalsgatan.

Konstnären har ett kraftfullt uttryck i form och färg. Motiven är föreställande och lätt identifierbara även om han förenklar sina gestalter: Kvinnor har bröst, män är fyrkantiga stoder. En detalj som urskiljs är munskydd och gasmasker, en gasmask är rentav så förbunden med sin bärare att frågan kan ställas om det längre är en människa.

För vem är människan att förgifta sig själv och världen så att den på sina ställen inte längre är beboelig? Falah Alani ställer oss alla till svars, kanske mest de fyrkantiga manskolosserna på tavlorna. En av dem flyter så ihop med den av fabriker/cigaretter/you name it förgiftade miljön att bara konturerna är kvar.

– Sedan kriget är himlen inte ren, det finns uranium i mitt land. Det föll en bomb på Konsthögskolan när jag studerade där. Efteråt kom experter från Japan och mätte upp hög radioaktivitet.

Kanske det främst är den smutsiga bomben som han förknippar med Black Breeze (svart vind). Men egentligen är det allt vi gör som är emot naturen och oss själva. Jag ser inte att han förlägger ansvaret utanför den lilla människan. Även den som bara går ut med hunden är delaktig. Den illa gör, hen illa far. Jag noterar dock att det vanligen är män som bär gasmask, medan kvinnorna som får nöja sig med munskydd.

 


Starka färger och stark symbolik i En vanlig dag 2.

 

De starka färgfälten och grovhuggna konturerna har han alltid burit med sig i sitt måleri. Jag hittar också mer som fogar samman hans tidigare motivkretsar med den senaste. Där är de vänliga fågelskrämmorna, minnen från barndomen i byn, jag såg på Grammofon. Där är de små strecken – ”varje streck är en händelse” – som var med i Sång av aska på Galleri Kronan.

– Jag vill utveckla mitt måleri. Jag har många olika idéer när jag målar men väljer bara en, säger Falah Alani.

Tekniken varierar, skrapade och intensivt bearbetade ytor växlar med helfyllda fält av en enda kulör. Teknikvalet har sin betydelse, symboliskt och konstnärligt. Fjärilar, målade med schabloner mot en jämn yta står för oförstörd natur, sådan den en gång var, sådan han minns den, sådan han drömmer och önskar den. Schabloner och släta färgfält är för konstnären ett möte med graffitins stil.

– Jag vill hitta en samverkan mellan graffitin och mitt måleri.

Det allvarliga ämnet till trots gläder mig utställningen på Galleri Mot Strömmen.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI MOT STRÖMMEN Norrköping

14 mars – 2 april 2015
Black Breeze

Falah Alani
Målningar

LÄNKAR
Falah Alani hemsida
Galleri Mot Strömmen Facebook
Konstmuseets jubileumsutställning är här! recension Kultursidan.nu 28/9 2013
Inspirerande tecken på Galleri Femman recension Kultursidan.nu 23/10 2012
Falah Alani sjunger om kriget på Galleri Kronan reportage Kultursidan.nu 13/4 2012

Tagged . Bookmark the permalink.