• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Peter Freudenthal på länsmuseet


Sol över landskap. Peter Freudenthal har besökt vattenfallen Haynes Falls norr om New York.

 

Vackert, spänstigt, personligt

 

LINKÖPING Passa på! Östergötlands museum stänger snart för renovering. Peter Freudenthals utställning ”Upplevelser & reflektioner” i Dahlgrensalen är drabbande vacker, högtidligt hängd. Måleriet är tidlöst, spänstigt och personligt. Stilen står sig och har utvecklats till mästerskap över åren 1975–2018.

 

Östergötlands museum håller öppet en månad till. Sedan är det dags för storrenovering.
Vintersol. Östergötlands museum håller öppet en månad till. Sedan är det dags för storrenovering.

 

Östergötlands museum stänger snart för renovering under ett par års tid. Sista dagen för alla utställningar är 3 mars. Passa på att se tillfälliga utställningar såväl som samlingarna innan byggjobbare och elektriker drar in och museet drar ut med utställningar i kappsäck.

I sista stund – missa inte Peter Freudenthals drabbande vackra måleri i Dahlgrensalen. Med upplevelser att ta in och reflektioner att göra. Av konstnären. Av besökaren.

”Upplevelser & reflektioner” är det namn Peter Freudenthal gett utställningen. Just så. Människans upplevelser reflekterade genom konstnärens arbete. Undertiteln är ”Måleri 1975–2018” men den ska inte ses som en retrospektiv, därtill är de 12 verken för få. Däremot kan de ses som representativa för hans uttryck.

 

Peter Freudenthal – Utan titel, grön, Fyrverkeri den 16 april, Autoritratto och Vedhög i månsken
Utan titel, grön, Fyrverkeri den 16 april, Autoritratto och Vedhög i månsken.

 

Peter Freudenthal är född och uppväxt i Norrköping och finns bland annat representerad på Norrköpings Konstmuseum. Under senaste decenniet har Norrköpingsborna kunnat se honom en hel del. Han har ställt ut både på Konstforum (2008) och på numera nedlagda Galleri Dag Andersson (2010, 2012, 2013). Dessutom har det nybyggda Norrköping fått ta del av hans måleri (2015).

Haynes Falls (1975–2018) med flera sneda färgfält – en upplevelse konstnären var med om när han såg vettenfallen norr om New York under en resa till USA – hänger i övre trapphallen tillsammans med betraktaren/förvaltaren/väktaren Shomer (1978). De bjuder in till övriga verk som hänger i Dahlgrensalen.

För mig är det igenkännandets glädje och samtidigt drabbande. Delvis kan det bero på den högtidliga stämning som råder i Dahlgrensalen. Främst är det själva måleriet, det är vackert, spänstigt och starkt personligt.

Peter Freudenthals stil är hans egen. Konstnärskapet startade i konkretisternas spår men han upptäckte snart att det han målade var föreställande. Bara starkt abstraherat.

Måleriet känns tidlöst. Självfallet finns där en utveckling, ett växande mästerskap i spelet mellan kvadrater, fält, linjer – inom och inte minst utom bildens gränser. Den utvecklingen kan uppfattas av den som har inblick i hela konstnärskapet och som kan läsa det finstilta – millimetrar och färgkompositioner.

– Jag började med räta linjer och rektanglar. Det tog lång tid innan jag vågade mig på diagonalen, sade Peter Freudenthal när jag intervjuade honom 2010.

Färgerna är rena. Från mörkaste mörkt (men aldrig svart, brunt eller beige) till ljust. ”Andliga färger” sade han i samma intervju.

 

Peter Freudenthal – Självporträtt och à bientôt
Självporträtt och à bientôt.

 

Vattenfall, landskap och himlens stjärnor. Bildspråket står öppet för betraktaren, som kan välja att luta sig mot titlarna. Här är alltså inte frågan om vad utan snarare hur.

Festbilden Fyrverkeri 16 april skjuter långa skott och kvadratiska smällare mot den dunkelblå himlen. En dov rektangel står lutad i balustradens skugga – säkerligen födelsedagsbarnet arkeologivännen Margrethe, drottning av Danmark. En växande röd kvadrat skjuter ut mot betraktaren – visst är det smällen (eller gratulantens utrop Hurra!) som får en så genial gestaltning!

Två (minst) självporträtt är med. Självporträtt från 1990 med en liten färggrann kvadrat nedanför en hög mörk mur. Så liten på jorden. Klagomuren? Nyligen målade Autoritratto låter spegeln fördunkla bilden.

Vedhög i månsken. Månen, ett kärt motiv, lyser över en vedhög. Så märkligt lika människor och vedklabbar kan vara i Peter Freudenthals universum.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Eva Moberg och Lisa Åkerman

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Peter Freudenthal – Shomer

DAHLGRENSALEN, ÖSTERGÖTLANDS MUSEUM Linköping

20 oktober 2018 – 3 mars 2019
Peter Freudenthal
Upplevelser & reflektioner
Måleri 1975–2018
Utställning

LÄNKAR
Peter Freudenthal hemsida
Östergötlands museum hemsida Facebook Instagram
Peter Freudenthals himlastege reportage reportage Kultursidan.nu 10/6 2015
Stramt och gripande av Peter Freudenthal recension Kultursidan.nu 25/1 2013
Dag Anderssons Favoriter i repris reportage Kultursidan.nu 7/12 2012
Peter Freudenthal ställer ut på Galleri Dag Andersson reportage Kultursidan.nu 19/11 2010

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.